- Home
- Overzicht programma's
- 1. Economie en ruimte
- Beleidsvelden
- 1.1 Vrijetijdseconomie
- We houden en versterken de belangrijke positie die Horst aan de Maas inneemt op het gebied van toerisme en recreatie.
- We hebben een heldere visie op horeca in het buitengebied en verblijfs-recreatieve voorzieningen, waarbij het creëren van toegevoegde waarde voor het toeristisch product van groot belang is.
- In de gebiedsontwikkeling Maasgaard benutten we kansen ter versterking van het toeristische en recreatieve aanbod optimaal.
- We geven uitvoering aan het regionale actieprogramma vrijetijdseconomie 2018-2025.
- We geven uitvoering aan de regionale bestuursafspraken uit het POL door mogelijkheden voor kwalitatief goede nieuwe plannen te bieden en in te zetten op het saneren van bedrijven zonder toeristisch profiel of met onvoldoende kwaliteit.
- We houden de kwaliteit van onze recreatieve routes (wandel-, fiets- en menroutes) op peil, verhogen waar mogelijk de belevingswaarde en gaan na waar uitbreiding noodzakelijk is om te komen tot een nog meer dekkend netwerk.
- We investeren samen met ondernemers, de provincie en de regio in de ontwikkeling en verspreiding van positieve verhalen en gerichte informatie als onderdeel van de regionale en provinciale destinatie marketing.
- We koesteren waardevolle open cultuurlandschappen en zetten hier ons landschapsontwikkelingsplan (LOP) voor in. Aanvullend voeren we specifieke landschapsanalyses uit.
- We stimuleren de ontwikkeling van een divers en kleinschalig toeristisch aanbod dat bijdraagt aan de beleving van de regio voor de dagrecreant en voor de in de regio verblijvende toeristische doelgroepen.
- We stimuleren en ondersteunen bedrijven en organisaties in onze gemeente om een hoogwaardig toeristisch/recreatief kwaliteitsaanbod te leveren aan bezoekers in diverse segmenten.
- We voeren de visie De Peelbergen uit.
- Wij stellen een gebiedsvisie op voor de weerden bij Grubbenvorst en Lottum met als doel toeristisch, recreatieve blauw-groen en economische ontwikkelingen op de juiste plek te kunnen realiseren.
- We houden en versterken de belangrijke positie die Horst aan de Maas inneemt op het gebied van toerisme en recreatie.
- 1.2 Ruimte
- We houden binnen Horst aan de Maas de balans tussen rode, blauwe en groene ontwikkelingen.
- We actualiseren onze bestemmingsplannen voor de dorpen in Horst aan de Maas en sorteren daarbij voor op de Omgevingswet.
- We maken als gemeente 1 of 2 keer per jaar een bestemmingsplan (veegplan) voor meerdere gevallen waarin bedrijfswoningen worden omgezet in burgerwoningen. Daarvoor formuleren we heldere spelregels.
- We monitoren, registreren en conserveren cultureel erfgoed door middel van het opstellen van een digitale interactieve waardenkaart. Dat doen we in samenwerking met de provincie.
- We onderzoeken de mogelijkheden om in concentratiegebieden voor Intensieve Veehouderij en/of glastuinbouw burgerwoningen die binnen geldende milieucirkels liggen de status plattelandswoning te geven. We nemen dit mee in het veegplan.
- We transformeren onze dienstverlening en klantprocessen binnen het fysieke domein en daarbuiten in lijn met de implementatie van de Omgevingswet.
- We voeren diverse gebiedsontwikkelingen uit.
- We werken aan een Omgevingsvisie met een helder afwegingskader voor nieuwe initiatieven en het behoud van onze waarden
- We houden binnen Horst aan de Maas de balans tussen rode, blauwe en groene ontwikkelingen.
- 1.3 Intensieve veehouderij
- We streven naar een gezonde leefomgeving waarin veehouderijen op een toekomstbestendige locatie liggen, economisch gezond zijn en werken aan het terugbrengen van emissies. We investeren in verbinding met ondernemers, inwoners en andere stakeholders.
- We faciliteren en stimuleren ondernemers binnen de agribusiness bij innovatieve ontwikkelingen door verbindingen te leggen en kansrijke projecten mee aan te jagen.
- We jagen projecten gericht op duurzaamheid en innovatie in de IV-sector aan en leggen actief verbindingen tussen de sector en andere belanghebbenden.
- We zetten actief in op verplaatsing en / of sanering bij knelsituaties, waarbij we alert zijn op subsidie en/of andere externe financiering
- We zetten een dashboard veehouderijen op waarin we monitoren wat de tendensen en ontwikkelingen per doel uit de visie zijn en rapporteren hier jaarlijks over naar de raad.
- We streven naar een gezonde leefomgeving waarin veehouderijen op een toekomstbestendige locatie liggen, economisch gezond zijn en werken aan het terugbrengen van emissies. We investeren in verbinding met ondernemers, inwoners en andere stakeholders.
- 1.4 Voedingstuinbouw, fruitteelt, boomkwekerij
- We houden en versterken de belangrijke positie van Horst aan de Maas op het gebied van voedingstuinbouw, fruitteelt, boomkwekerij en glastuinbouw
- Bij toekomstgerichte solitaire bedrijven die op een duurzame locatie liggen (hoewel buiten de project- en concentratiegebieden), willen we meewerken aan de (door)ontwikkeling, daarbij wegen we de belangen van groen, natuur en openheid zorgvuldig af
- De bestaande concentratiegebieden voor glastuinbouw worden gerevitaliseerd (in samenwerking met de provincie), zodat daar uitgeefbare ruimte ontstaat.
- We geven vorm aan de ketensamenwerking binnen de sector door met de provincie, regio en bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstituten projecten ruimtelijk en financieel te stimuleren en faciliteren.
- Wij zetten ons samen met de regio, provincie en bedrijfsleven, in om veredelaars en andere onderzoeks- en kennisinstellingen ook op lange termijn te behouden voor de regio.
- We houden en versterken de belangrijke positie van Horst aan de Maas op het gebied van voedingstuinbouw, fruitteelt, boomkwekerij en glastuinbouw
- 1.5 Economische zaken, verpachtingen enz.
- We bieden de lokale economie ruimte om te ontwikkelen
- We bezien de toekomstige ontwikkelingen van de grindwinning in de Diepeling vanuit de kansen en het perspectief voor verhoging van de ruimtelijke kwaliteit, leefbaarheid en draagvlak.
- We bieden voldoende vestigingsmogelijkheden in Greenport Venlo voor innovatieve bedrijven in de agribusiness, voeding, maakindustrie, handel en logistiek.
- We blijven actief investeren in het centrum van Grubbenvorst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
- We blijven actief investeren in het centrum van Horst om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
- We blijven actief investeren in het centrum van Sevenum om dit centrum telkens kwalitatief te upgraden en aan te passen aan de wensen/behoeften van onze inwoners en toeristen.
- We doen jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen van de arbeidsmarkt in onze gemeente, zowel kwantitatief als naar opleidingsniveau.
- We faciliteren dat ondernemers zoveel mogelijk in de eigen gemeente kunnen uitbreiden op toekomstbestendige locaties
- We hebben een concrete verbinder tussen overheid en ondernemers op strategisch en tactisch niveau
- We nemen actief deel aan samenwerking binnen Greenport Venlo, de Brightlands Campussen, Brainport Eindhoven en leggen meer verbinding in projecten met de Duitse grensregio.
- We omarmen het actieprogramma van O2 en het lokale onderwijs en we nemen een actieve rol in om mensen uit de regio vast te houden en anderen te verleiden hier naartoe te komen.
- We ondersteunen de ontwikkeling van de Brightlands Campus Greenport Venlo en stimuleren en faciliteren aansluiting van het regionale bedrijfsleven hierop.
- We zetten naast werkgelegenheid in de agribusiness en logistiek in op hoogwaardige werkgelegenheid in de maak- en kennisindustrie
- Onze pachtgronden worden zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet, met name voor de agrarische sector.
- We bieden de lokale economie ruimte om te ontwikkelen
- 1.1 Vrijetijdseconomie
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 2. Wonen, mobiliteit en openbare ruimte
- Beleidsvelden
- 2.1 Bouwen en wonen
- We brengen meer balans op de woningmarkt, zodat er voor iedereen weer iets te kiezen is.
- We verhogen de ambtelijke capaciteit op het gebied van woningbouw om deze hoge ambitie waar te maken.
- We volgen de landelijke ontwikkelingen mbt de woningmarkt en maken waar mogelijk gebruik van regelingen die door het rijk en de provincie beschikbaar worden gesteld.
- We werken integraal aan het Masterplan Wonen conform het uitvoeringsplan Masterplan Wonen.
- We zijn volgens onze inwoners de beste woongemeente van Limburg
- We maken dorpsplannen omdat elke kern zijn eigen karakter heeft en waarin de concrete behoefte per dorp inzichtelijk wordt, zodat er duidelijke kaders komen waaraan we initiatieven snel kunnen toetsen.
- We verbeteren de leefbaarheid in gemeenschappen door het maken van prestatieafspraken met de woningcorporaties (jaarlijks).
- We zorgen voor goede dienstverlening aan bedrijven en inwoners bij het aanvragen van omgevingsvergunningen en het doorlopen van ruimtelijke procedures
- We brengen meer balans op de woningmarkt, zodat er voor iedereen weer iets te kiezen is.
- 2.2 Bouwgrondexploitaties
- 2.3 Wegen, pleinen, fietspaden en openbare verlichting
- We hebben duurzame, veilige, goed onderhouden en begaanbare civiele kunstwerken.
- We hebben een duurzaam, betrouwbaar openbaar verlichtingsnetwerk dat bijdraagt aan de veiligheid van onze inwoners
- We hebben een klimaatrobuust, veilig en begaanbaar verkeersnetwerk met snelle verbindingen, aangepast op nieuwe mobiliteitsvormen.
- We ondersteunen de regionale lobby voor de verbreding van de A67 voor het oplossen van de knelpunten van de A73 o.a. via het RMO, Regio-overleg en MIRT.
- We onderzoeken de mogelijkheden om vrachtverkeer te weren uit de dorpskernen.
- We onderzoeken de mogelijkheid om de Greenport Bike Way te verlengen richting Brabant.
- We onderzoeken plekken in het verkeer die potentieel gevaarlijk zijn en waar zich veel kinderen begeven (o.a. afritten A73). Op basis daarvan nemen we preventieve maatregelen.
- We realiseren een duurzame Stationsomgeving Horst-Sevenum (lopend project Stationsomgeving Horst-Sevenum)
- We realiseren goede fietsverbindingen om een veilig en sluitend netwerk te krijgen.
- We voeren de gladheidsbestrijding uit conform het gladheidsbestrijdingsplan.
- We voeren de jaarschijf uit van het actuele wegbeheerplan.
- We voeren de jaarschijf uit van het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).
- We voeren de jaarschijf uit van het tractiebeheerplan.
- We voeren werkzaamheden uit volgend uit de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI) de overeenkomst Gemeenten-Nutsbedrijven telecommunicatiewet en de Wet Informatie-uitwisseling Bovengrondse en Ondergrondse Infrastructuren.
- 2.4 Openbaar groen, bossen en landschap
- Ons landschap en openbaar groen is en blijft een visitekaartje voor inwoners, ondernemers en toeristen.
- We betrekken inwoners actief bij de planvorming en inrichting van het openbaar groen en faciliteren bewonersinitiatieven.
- We stimuleren werkgroepen die zich bezig houden met het landschap en participeren hier actief in.
- We voeren de jaarschijf uit van het vigerende beheerplan landschappelijke elementen.
- We voeren de jaarschijf uit van het vigerende beheerplan openbaar groen.
- We voeren de jaarschijf uit van het vigerende boombeheerplan.
- We voeren de jaarschijf uit van het vigerende bosbeheerplan.
- We voeren onze wettelijke taak uit om exoten op het gebied van flora en fauna te bestrijden.
- We voeren taken uit op het gebied van het beheer van de openbare ruimte
- We hebben aantrekkelijke speel- en beweegplekken; inwoners bewegen, spelen, sporten en recreëren graag buiten.
- Ons landschap en openbaar groen is en blijft een visitekaartje voor inwoners, ondernemers en toeristen.
- 2.5 Openbaar vervoer
- We hebben een efficiënt openbaar vervoer met een aanvullend (waar mogelijk) dekkend netwerk van flexibele mobiliteit.
- We bieden ruimte en stimuleren vormen van flexibele mobiliteit (zoals deel-auto's, wensbus en andere vervoermiddelen) georganiseerd door inwoners, bedrijven, overheid of dorpsinitiatieven.
- We houden de veerverbindingen over de Maas in stand door deel te nemen aan de GR Maasveren Limburg Noord.
- We stimuleren de realisatie van een laadnetwerk voor e-bikes en elektrische auto's.
- We stimuleren en voeden de provincie en het Rijk om het openbaar vervoer voor alle inwoners in stand te houden en zijn alert op kansen die zich voordoen.
- We hebben een efficiënt openbaar vervoer met een aanvullend (waar mogelijk) dekkend netwerk van flexibele mobiliteit.
- 2.1 Bouwen en wonen
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie, circulariteit
- Beleidsvelden
- 3.1 Afvalverwijdering
- 3.2 Riolering, waterkering en afwatering
- De waterkering langs de Maas is kwalitatief goed en veilig
- Horst aan de Maas moet in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust zijn.
- Als deelnemer van het regionale Waterpanel zorgen we voor samenwerking en een optimale kostenbeheersing voor de riolering.
- Via subsidies stimuleren we actief het afkoppelen van hemelwater op verhardingen van particulieren en bedrijven.
- We analyseren de klimaatstresstest iedere vijf jaren en stellen op basis van urgentie en ambitie een korte- en lange termijn uitvoeringsprogramma op.
- We koppelen actief jaarlijks het hemelwater van een deel van de openbare ruimte af.
- We stimuleren in samenwerking met het Waterpanel Noord de bewustwording van inwoners en bedrijven over de gevolgen van de klimaatverandering.
- We voeren de jaarschijf uit van het Verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan.
- 3.3 Milieu en duurzaamheid
- We onderschrijven de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs en het Nationale Klimaatakkoord uit 2019 en zorgen samen met inwoners en andere betrokkenen dat de klimaatverandering wordt tegen gegaan
- Als winnaar van de Europese Greenleaf Award in 2019 blijven we lid van het Greenleaf-netwerk. Dit netwerk van gemeenten die binnen Europa voorop lopen op het gebied van duurzaamheid is gericht op kennisdeling en op de voorbeeldfunctie.
- We brengen in beeld waar in de gemeente windenergie en grootschalig zonne-energie opgewekt zou kunnen worden. Met daaraan gekoppeld een voorstel voor vervolgstappen.
- We monitoren het doel van 49% minder uitstoot in 2030 (t.o.v. 1990) en 100% duurzame energie, via de landelijke website klimaatmonitor.
- We ondersteunen Stichting EnergieKronenberg als lokaal Flagship-project op het gebied van de energietransitie. We hopen dat Kronenberg in 2022 wordt uitgekozen als Proeftuin Aardgasvrije Wijk
- We voeren het uitvoeringsprogramma van de (regionale energiestrategie)RES mee uit.
- We voldoen aan de wettelijke verplichting in het kader van de wet op de lijkbezorging.
- We zorgen voor goede dienstverlening aan inwoners en bedrijven bij aanvragen omgevingsvergunningen milieu.
- We onderschrijven de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs en het Nationale Klimaatakkoord uit 2019 en zorgen samen met inwoners en andere betrokkenen dat de klimaatverandering wordt tegen gegaan
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 4. Sociaal maatschappelijk, participatie en voorzieningen
- Beleidsvelden
- 4.1 Zorg
- Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige en de toekomstige vitale gemeenschap. (Inwonersinitiatieven voor ondersteuning)
- We geven ruimte aan inwonersinitiatieven en stimuleren en ondersteunen informele en/of vrijwillige zorg
- We stimuleren de vorming en inzet van vrij toegankelijke collectieve voorzieningen voor alle inwoners
- We verstrekken subsidie aan, of werken samen met, partners van toegankelijke voorzieningen die gericht zijn op ondersteuning en zorg.
- We werken mee aan vernieuwingen in de zorg die stimuleren dat inwoners langer zelfstandig kunnen blijven wonen.
- Er is een toegankelijk vangnet voor al onze inwoners als de ondersteuningsbehoefte de eigen kracht en die van het netwerk en de gemeenschap overstijgt.
- Om het vangnet te verbeteren, bevragen we inwoners en de diverse partnerorganisaties.
- Wat we lokaal niet kunnen organiseren, borgen we in de regionale voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg en de samenwerking met onze teams.
- We besteden de financiële middelen voor zorg doelmatig en rechtmatig zodat we zorg en ondersteuning ook op de lange termijn kunnen blijven vormgeven.
- We blijven onze monitor Sociaal Domein als een instrument zien op basis waarvan we beleidsmatige keuzes kunnen maken. Dit doen we om zicht te houden op de effecten van de zorgkosten en daar grip op te houden.
- We borgen continuïteit van zorg en een soepele overgang naar een ander wettelijk kader als inwoners 18 jaar worden (en niet meer onder de jeugdwet vallen).
- We ondersteunen inwoners bij hun hulpvraag en passen integrale toegang voor ondersteuning en zorg toe.
- We organiseren adequaat doelgroepenvervoer dat de eigen mobiliteit van inwoners verhoogt en zoveel mogelijk aansluit uit op het integrale vervoersnetwerk.
- We organiseren een sluitende keten voor de opvang en ondersteuning van personen met verward gedrag en dak- en thuislozen.
- We stimuleren preventieve activiteiten voor inwoners.
- We verbeteren de samenwerking met huisartsen, jeugdartsen en andere verwijzers op het gebied van jeugdhulp.
- We verstevigen de relatie met zorgaanbieders, de samenwerkende Noord Limburgse gemeentes en maatschappelijke partners om de bestaande voorzieningen te verbeteren en samen tot nieuwe vormen van ondersteuning en zorg te komen.
- We voeren het geactualiseerde Actieplan Sociaal Domein uit.
- Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners zelfredzaam zijn en meebouwen aan de huidige en de toekomstige vitale gemeenschap. (Inwonersinitiatieven voor ondersteuning)
- 4.2 Werk en inkomen
- Onze inwoners participeren in de samenleving naar vermogen en behoefte.
- We creëren samen met het onderwijs en het bedrijfsleven snelle omscholingsmogelijkheden naar sectoren waar veel vraag naar arbeid is.
- We doen wat binnen onze macht ligt om iedere inwoner te laten deelnemen aan de gemeenschap, door het inzetten van vormen van werk die aansluiten bij de capaciteiten van mensen.
- We ondersteunen inwoners met een hulpvraag op het gebied van ondernemerschap, onderwijs en cultuur.
- Wij werken nauw samen met werkgevers, die voor ons strategische partners zijn, gericht op een inclusieve arbeidsmarkt.
- Wij zorgen samen met scholen, RMC en zorgpartijen voor een sluitende aanpak voor kwetsbare jongeren vanaf 16 jaar.
- Onze inwoners participeren in de samenleving naar vermogen en behoefte.
- 4.3 Arbeidsmigranten
- De huisvesting van arbeidsmigranten is adequaat en lokaal gedragen waarbij de economische en sociale belangen in balans zijn.
- Er vindt geen grootschalige huisvesting (short stay) plaats in of nabij de dorpen.
- We brengen randzones rond werkgelegenheidsgebieden in beeld en wegen deze locaties specifiek af.
- We onderzoeken of we het Keurmerk van de Stichting Normering Flexwonen als voorwaarde voor onze ondernemers/huisvesters kunnen stellen.
- We stellen ons beleid voor tijdelijke huisvesting bij. We zetten ons ervoor in dat gemeenten in de regio hetzelfde beleid voeren. We zetten ons in voor huisvesting voor arbeidsmigranten die zich voor langere periode hier willen vestigen.
- We stimuleren inwonersinitiatieven voor de integratie en sociale participatie van internationale werknemers die lang blijven en vragen werkgevers en huisvesters hier een bijdrage aan te leveren.
- We werken volgens een integrale aanpak voor arbeidsmigranten.
- We zetten in op het verbeteren van de communicatie rond arbeidsmigranten.
- De huisvesting van arbeidsmigranten is adequaat en lokaal gedragen waarbij de economische en sociale belangen in balans zijn.
- 4.4 Nieuwkomers
- Nieuwkomers hebben gelijkwaardige kansen voor maximale participatie in Horst aan de Maas.
- Anderstaligen kunnen op een goede manier gebruik maken van het collectief aanbod dat er voor inwoners in de wijk is. Hierbij is ook aandacht voor de draagkracht en ondersteuning van vrijwilligers en initiatieven.
- We investeren in de sociale samenhang in de wijken en dorpen waar nieuwkomers zich vestigen.
- We ondersteunen de nieuwkomers in het zo snel mogelijk eigen maken van onze taal en cultuur en hebben daarnaast in een vroeg stadium aandacht voor de mogelijkheden op werk of een andere vorm van participatie.
- We stimuleren de participatie van statushouders en streven naar 85% uitkeringsonafhankelijkheid.
- We zorgen voor adequate huisvesting van statushouders en streven naar spreiding in de gemeente.
- Nieuwkomers hebben gelijkwaardige kansen voor maximale participatie in Horst aan de Maas.
- 4.5 Gezondste regio 2025
- In 2025 behoort de gemeente Horst aan de Maas tot Gezondste Regio van Nederland.
- We geven uitvoering aan de Programmalijn Jong en lekker in je vel.
- We nemen deel aan de regionale beweging De Gezondste Regio 2025.
- We stimuleren positieve gezondheid van inwoners door samen met partners initiatieven op te pakken die gezondheid van inwoners verbeteren en passen binnen de 4 speerpunten van gezondheidsbeleid.
- We streven er naar de sociaal economische gezondheidsverschillen te verkleinen door een wijkgerichte aanpak.
- In 2025 behoort de gemeente Horst aan de Maas tot Gezondste Regio van Nederland.
- 4.6 Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven
- Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners meebouwen aan de huidige én de toekomstige vitale gemeenschap (overheidsparticipatie).
- We faciliteren verenigingen, instellingen en inwonersinitiatieven die de verbinding tussen inwoners versterken.
- We richten onze werkwijze en gemeentelijke organisatie zo in dat we inwoners met een initiatief adequaat kunnen antwoorden en ondersteunen.
- We willen onze financiën laten aansluiten bij dorpen en kernen die verantwoordelijkheden nemen.
- Horst aan de Maas is een krachtige gemeenschap waarin onze inwoners meebouwen aan de huidige én de toekomstige vitale gemeenschap (overheidsparticipatie).
- 4.7 Burgerzaken
- 4.1 Zorg
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 5. Cultuur, sport en onderwijs
- Beleidsvelden
- 5.1 Kunst en cultuur
- Horst aan de Maas heeft een laagdrempelig cultuuraanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
- We stimuleren de zichtbaarheid van onze cultuur en stimuleren de ontwikkeling van cultureel talent.
- We versterken de samenwerking tussen het lokale en culturele veld en het onderwijs. De combinatiefunctionaris legt verbindingen tussen verenigingen het onderwijs.
- We willen dat iedereen maar vooral kinderen de kans krijgen kennis te maken met cultuur zodat ze de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.
- We zetten cultuur in als middel om inwoners samen te brengen, aan elkaar te verbinden en zich te ontwikkelen.
- Horst aan de Maas heeft een laagdrempelig cultuuraanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
- 5.2 Sport
- Horst aan de Maas heeft een toegankelijk sportaanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
- Samen met onze partners uit het Sport akkoord (het onderwijs, de zorg, kinderopvang, het verenigingsleven en Gezondste regio 2025) organiseren we sport- en beweegactiviteiten die gericht zijn op een gezonde en actieve leefstijl.
- We maken sportvoorzieningen voor alle inwoners toegankelijk (fysiek, sociaal en financieel).
- We ondersteunen samenwerkingen tussen verenigingen.
- We stimuleren cross-overs tussen sport en cultuur, zoals Expeditie Sevenum en Grubbenvorst.
- We zetten sport in als middel om ontmoeting, sociale inclusie en integratie te bevorderen van bijzondere doelgroepen als nieuwkomers, mensen met een beperking en mensen met een laag inkomen.
- We zetten sportconsulenten in om sportverenigingen te ondersteunen en onderlinge verbindingen te leggen tussen verenigingen, onderwijs en kinderopvang, zorginstellingen en kwetsbare groepen inwoners.
- Horst aan de Maas heeft een toegankelijk sportaanbod dat bijdraagt aan de sociale samenhang van inwoners en past binnen een gezonde leefstijl van inwoners.
- 5.3 Kasteelpark ter Horst
- 5.4 Onderwijs
- Er zijn adequate basisvoorzieningen waar inwoners hun talent kunnen ontwikkelen. Deze voorzieningen zijn ook op lange termijn beschikbaar.
- Samen met partners zorgen we ervoor dat basisvaardigheden als lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden worden verbeterd bij de inwoners die hiermee moeite hebben.
- We borgen samen met de onderwijspartners het recht op en de plicht tot het volgen van voldoende onderwijs voor alle jongeren (Leerplichtadministratie, RMC/VSV, toezicht leerplicht).
- We versterken de voorschoolse educatie voor de kinderen (met een risico op) een ontwikkelachterstand zowel kwalitatief als kwantitatief.
- We werken samen met de onderwijspartners aan een dekkend en passend onderwijsaanbod met extra ondersteuning (passend onderwijs) en een goede aansluiting op de jeugdhulp voor jongeren die dat nodig hebben.
- Wij zorgen voor passende, juridische kaders voor onderwijshuisvesting met oog voor onderwijsontwikkelingen en onderwijsvernieuwing.
- Er zijn adequate basisvoorzieningen waar inwoners hun talent kunnen ontwikkelen. Deze voorzieningen zijn ook op lange termijn beschikbaar.
- 5.5 Accommodaties
- We hebben kwalitatief goede en betaalbare accommodaties die bijdragen aan de leefbaarheid in de kernen.
- Bij de realisatie van nieuwe accommodaties of revitalisering en renovatie van bestaande accommodaties, gaan we uit van een maximale inzet van duurzaamheidsmaatregelen.
- We geven projectmatig invulling aan de huisvestingsbehoefte rekening houdend met vastgoed- en / of accommodatiebeleid.
- We herzien in 2022 het accommodatiebeleid en stellen zo nodig een nieuwe perspectievennota op.
- We realiseren het uitvoeringsprogramma Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020-2024.
- We stimuleren maatschappelijke organisaties te investeren in duurzame maatregelen voor hun accommodaties.
- We stimuleren multifunctioneel gebruik van onze dienstgebouwen.
- We hebben kwalitatief goede en betaalbare accommodaties die bijdragen aan de leefbaarheid in de kernen.
- 5.6 Subsidies
- 5.1 Kunst en cultuur
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 6. Openbare orde & veiligheid, toezicht & handhaving
- Beleidsvelden
- 6.1 Openbare orde en veiligheid
- Horst aan de Maas is een veilige en leefbare gemeente.
- We borgen een efficiënte en effectieve rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweer en publieke gezondheid.
- We intensiveren de verbinding tussen zorg en veiligheid.
- We optimaliseren de samenwerking met interne en externe partners in het veiligheidsdomein.
- We zetten de bestuurlijke integrale aanpak van (ondermijnende) criminaliteit en ernstige overlast door en evalueren die.
- Horst aan de Maas is een veilige en leefbare gemeente.
- 6.2 Toezicht en handhaving
- We verbeteren de naleving van de noodzakelijke regels en vergunningen.
- Bij grotere ontwikkelingen maken we met de initiatiefnemer afspraken over de resultaten die hij moet halen de prestaties die hij daarvoor levert.
- Landschappelijke inpassingsplannen die onderdeel zijn van een ruimtelijk initiatief worden gerealiseerd. Hierop wordt toegezien en gehandhaafd (privaatrechtelijk). Dit wordt programmatisch of projectmatig aangepakt.
- Nadat bedrijven gestart zijn, controleren we of zij handelen conform de vergunning inclusief ruimtelijke inpassing.
- Op basis van de casuïstiek en gewijzigde landelijke wet- en regelgeving wordt beoordeeld of we beleid en regels moeten aanpassen.
- We bezien onze huidige regelgeving op de aspecten rechtvaardigheid, helderheid, duidelijkheid, wenselijkheid en handhaafbaarheid. Daar waar dat wenselijk en haalbaar is, schrappen we regels.
- We herzien het huidige handhavingsbeleid inclusief handhavingsstrategie en prioritering.
- We verbeteren de naleving van de noodzakelijke regels en vergunningen.
- 6.1 Openbare orde en veiligheid
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 7. Bestuur, organisatie en samenwerking
- Beleidsvelden
- 7.1 Bestuur
- Al onze dienstverleningskanalen worden klantgericht aangeboden volgens de geldende/kwaliteitseisen.
- We beheren een kwalitatief goede website.
- We laten het klantcontact doorlopend waarderen door onze klanten.
- We maken een beheerplan voor de online communicatiemiddelen.
- We monitoren het halen van klanteisen, sturen daarop en rapporteren dit aan de gemeenteraad.
- We sturen op onze dienstverlening op basis van feitelijke gegevens.
- We voeren onze dienstverlening uit binnen de uitgangspunten van de visie op dienstverlening en onze servicenormen.
- De organisatie stuurt op het bereiken van haar beleidsdoelstellingen.
- Gemeente en samenleving staan met elkaar in verbinding.
- We faciliteren en stimuleren het beschikbaar maken, doorgeven en ontvangen van informatie van de medewerkers van de organisatie. (Interne communicatie)
- We informeren de samenleving over ons beleid en onze projecten. Waar mogelijk betrekken we de samenleving bij de voorbereiding en evaluatie hiervan. (Beleids- en projectcommunicatie)
- We veranderen en verbeteren we de gemeentelijke communicatie waar nodig en we zijn gericht op innoveren/ leren, zodat de gemeentelijke communicatie effectief bijdraagt aan de organisatiedoelen. (Organisatie van de communicatie)
- We zorgen voor een consistente en herkenbare presentatie van de gemeente en geven relevante algemene informatie. (Corporate communicatie)
- We beschikken over een adequaat en efficiënt systeem voor de afhandeling van klachten en bezwaren.
- Bezwaren worden behandeld door de bezwarencommissie (WIZ en heffings/invorderings bezwaren uitgezonderd)
- De bezwarencommissie brengt jaarlijks een jaarverslag uit.
- 'In gesprek met Horst aan de Maas' vormt de basis voor ons contact met inwoners en ondernemers; we maken verbinding, gaan op zoek naar de vraag achter de vraag en verplaatsen ons in onze klant.
- We maken gebruik van klantenservice aan de voorkant van het klachtenproces.
- We participeren in de regionale mediatorpool.
- We gaan zorgvuldig en veilig om met (persoons)gegevens.
- We hebben een strategische visie die in een open en interactieve dialoog samen met de gemeenschap is gemaakt.
- Al onze dienstverleningskanalen worden klantgericht aangeboden volgens de geldende/kwaliteitseisen.
- 7.2 Overhead
- 7.3 Samenwerking
- 7.1 Bestuur
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- 8. Financiën
- Beleidsvelden
- 8.1 Algemene lasten en baten
- We hebben een gezonde duurzame financiële positie.
- Iedere portefeuillehouder lost in beginsel financiële uitdagingen binnen zijn eigen portefeuille op.
- In overeenstemming met het coalitieakkoord vermijden we dekking uit de reserves zoveel mogelijk.
- We behouden de huidige vermogenspositie of versterken die waar mogelijk.
- We geven actueel inzicht in de ontwikkeling van budgetten in meerjarig perspectief.
- We monitoren en rapporteren periodiek over de ombuigingen.
- We hebben een gezonde duurzame financiële positie.
- 8.2 Algemene dekkingsmiddelen
- We hebben grip op de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
- We voeren de Wet WOZ en heffing en invordering van de gemeentelijke belastingen op een voor de klant zo efficiënt en effectief mogelijke manier uit.
- Bij de kadernota bepalen we de tarieven toeristenbelasting voor het komend jaar.
- Jaarlijks actualiseren we de legesverordening en de belastingverordeningen inclusief de tarieven.
- We gaan in gesprek met belanghebbenden en voorkomen zo formele trajecten van bezwaar en beroep.
- We geven op een adequate wijze uitvoering aan de heffing van de gemeentelijke belastingen.
- We geven op een adequate wijze uitvoering aan de invordering van de gemeentelijke belastingen.
- We geven op een adequate wijze uitvoering aan de Wet WOZ.
- We hanteren een streng, rechtvaardig, efficiënt en effectief invorderingsbeleid met een sociaal karakter. En onderzoeken de mogelijkheden van invordering op maat.
- We zetten de mogelijkheden die de berichtenbox van MijnOverheid biedt optimaal in.
- 8.3 Vennootschapsbelasting (VpB)
- 8.4 Onvoorzien
- Algemene Dekkingsmiddelen
- Overhead
- Vennootschapsbelasting
- Onvoorzien
- 8.1 Algemene lasten en baten
- Beleidsindicatoren
- Wat heeft het gekost
- Beleidsvelden
- Overzicht paragrafen
- A. Lokale heffingen
- B. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
- C. Onderhoud kapitaalgoederen
- Doelstellingen en maatregelen
- Met het uitvoeren van onderhoud houden we de kwaliteit van dienstgebouwen, accommodaties en objecten op niveau.
- We hebben grip op de MJOP, we weten wat de actuele onderhoudskosten per gebouw zijn en zorgen dat die passen binnen de begroting.
- We nemen ons vastgoed en onderhoud op in de VGMIS (Axxerion). We houden dit bij en bewaken de kwaliteit van onze accommodaties.
- We organiseren en regisseren de facilitaire dienstverlening in gemeentelijke accommodaties waar dat van toepassing is en zorgen voor de bijbehorende uitvoering.
- We voeren het MJOP uit en houden daarbij rekening met de wettelijke verplichtingen en mogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en veiligheid.
- We voorzien met het Meerjarig Investeringsplan (MIP) in het verbeteren en verduurzamen van het gemeentelijk Vastgoed volgens een vastgoedplanning.
- We voorzien op een efficiënte en duurzame manier in de huisvestingsbehoefte van de gemeentelijke dienstverlening en maatschappelijke organisaties.
- We beperken leegstand van gemeentelijk vastgoed door het uitvoeren van effectief leegstandsmanagement.
- We exploiteren zwembad de Berkel op een duurzame en financieel zo gunstig mogelijke manier.
- We laten het gemeentelijk vastgoed onafhankelijk toetsen op kwaliteit (onderhoud en schoonmaak).
- We verhuren accommodaties aan verenigingen binnen de financiële en maatschappelijke kaders die gesteld zijn in het accommodatiebeleid.
- Met het uitvoeren van onderhoud houden we de kwaliteit van dienstgebouwen, accommodaties en objecten op niveau.
- Wegen
- Riolering
- Groen
- Gebouwen
- Doelstellingen en maatregelen
- D. Financiering
- Doelstellingen en maatregelen
- We voldoen aan de wettelijke financiële kaders en vastgestelde gemeentelijke verordeningen.
- Per kwartaal monitoren we de kasgeldlimiet en sturen bij waar nodig
- We actualiseren maandelijks onze liquiditeitsprognose.
- We beheren de renterisico’s bij herfinanciering en voldoen aan de renterisiconorm conform Wet Fido.
- We beschikken over een actueel en effectief financieel kader (onder andere treasury-statuut, nota reserves & voorzieningen, verordening ex artikel 212, 213 & 213a).
- We leveren de kwartaalrapportages aan het CBS (onder andere IV3), inclusief de berekening van het gemeentelijke EMU-saldo.
- We voldoen aan de wettelijke financiële kaders en vastgestelde gemeentelijke verordeningen.
- Doelstellingen en maatregelen
- E. Bedrijfsvoering
- Doelstellingen en maatregelen
- BJZ: Het Bestuurs- en managementsecretariaat ondersteunt bestuur en management effectief en efficiënt.
- BJZ: We benutten subsidiemogelijkheden- zowel provinciaal, nationaal als Europees -maximaal en minimaliseren de financiële risico's in projecten waarvoor subsidie is ontvangen.
- Jaarlijks beoordelen we voorgenomen projecten in de voorjaarsnota en programmabegroting op hun potentie voor externe financiering.
- We stimuleren kennisontwikkeling en bewustwording richting organisatie over subsidieverwerving en -coördinatie.
- Wij borgen dat gemeentelijke investeringen in projecten met subsidiabele thema's worden getoetst op subsidiekansen en wegen de slaagkans af tegen de gevraagde inspanning.
- Wij zijn gesprekspartner voor lokale initiatieven van maatschappelijke organisaties/bedrijven en bieden ondersteuning bij het werven van fondsen en subsidies.
- BJZ: We hebben een effectief en efficiënt inkoopbeleid en contractbeheer.
- Financiën: Onze financiële dienstverlening sluit aan bij de behoeften van belanghebbenden.
- HRM: De gemeente is een goede werkgever.
- In 2023 hebben we voldaan aan de maatschappelijke doelstelling om circa 14 garantiebanen te hebben gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De berekening is gebaseerd op basis van de huidige bekende gegevens.
- Via een opleidingsplan stimuleren we talentontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling op zowel collectief als individueel niveau.
- We begeleiden maatwerktrajecten op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom effectief en planmatig.
- We geven invulling aan regionale HRM-samenwerking op het gebied van mobiliteit/ arbeidsmarkt en garantiebanen. Op het gebied van arbeidsvoorwaarden en E-HRM verkennen we verdere samenwerking.
- We leveren via gerichte initiatieven / projecten een bijdrage aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers bij de gemeente Horst aan de Maas.
- We stellen een strategische personeelsplanning op met als doel de juiste persoon op de juiste plek.
- HRM: De organisatie heeft actuele personele- en organisatorische ken- en stuurgetallen als basis voor besluiten die bijdragen aan onze doelen.
- IV: De dienstverlening en bedrijfsprocessen van de gemeentelijke organisatie worden tegen acceptabele kosten ondersteund door kwalitatief goede informatie en informatiesystemen.
- IV: De inrichting, het beheer en de uitvoering van de informatievoorziening zijn integraal op elkaar afgestemd. Daarbij wordt rekening gehouden met in- en externe ontwikkelingen.
- Doelstellingen en maatregelen
- F. Verbonden partijen
- G. Grondbeleid
- H. Ombuigingen
- I. Informatiebeveiliging en privacy
- J. Gebeurtenissen na balansdatum
- Jaarrekening
- Sisa
- Overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld
- Sitemap