Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij Veiligheidsregio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid. Behartiging van de belangen van de 15 gemeenten binnen het gebied van de Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN), handelend vanuit de taken en verantwoordelijkheden zoals opgenomen in de Wet Veiligheidsregio's en de Wet Publieke gezondheid.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen en programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving
Bestuurlijk en financieel belang
Een groot deel van de gemeentelijke verantwoordelijkheden op het terrein van Veiligheid en Publieke Gezondheid zijn conform de geldende wetgeving belegd bij de VRLN. Hiervoor betaalt Horst aan de Maas een gemeentelijke bijdrage. Voor2022 zijn bedroeg deze bijdrage in totaal € 4.936.401.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In juli 2020 heeft het algemeen bestuur van Veiligheidsregio Limburg-Noord het beleidsplan 2020-2023 vastgesteld. Elke vier jaren is Veiligheidsregio Limburg-Noord bij wet verplicht een nieuw beleidsplan te maken. Het beleidsplan geeft de strategische kaders waarbinnen de drie primaire processen Crisisbeheersing, Brandweer en GGD ruimte hebben om zich te ontwikkelen en in te spelen op de veranderende omgeving.
De titel van het beleidsplan 2020-2023 is 'Samen op weg naar de gezondste en veiligste regio'. Het plan geeft de ambities weer en beschrijft de stappen die de komende vier jaar worden gezet om de regio Limburg-Noord gezonder en veiliger te maken.Het beleidsplan bestaat uit vier delen:
- deel I Ambitie en Kaders
- deel II Crisisbeheersing
- deel III Brandweer
- deel IVGGD
De ambities krijgen vorm binnen het gegeven begrotingskader. Met het oog hierop zijn in de gemeentelijke begroting 2022 geen voorstellen voor nieuw beleid opgenomen. Het nieuwe beleidsplan volgt de beleidsplannen 'Koers en Beleid' (thema veiligheid) en 'Aanjagen van gezondheidswinst' (thema gezondheid/GGD) op.
Brandweer
Paraatheid van de brandweer heeft de hoogste prioriteit. Met de beschikbaar gestelde extra middelen lukt het om de brandweerzorg in onze regio de komende jaren op peil te houden. Externe ontwikkelingen, zoals een uitspraak van het Europese Hof over de rechtspositie van brandweervrijwilligers nopen ons na te denken over het brandweerstelsel van de toekomst. Er zijn technologische en maatschappelijke ontwikkelingen die kansen bieden voor de inhoudelijke doorontwikkeling van de brandweerzorg. In 2021 werkt de Veiligheidsregio een innovatieve toekomstvisie uit.GGD
De GGD richt zich op het vergroten van het maatschappelijk rendement van de prestaties. Dat vraagt om het aanscherpen van de risicogerichte focus en in het bijzonder om activiteiten gericht op de meest kwetsbare inwoners in Limburg-Noord. Op advies van de bestuurscommissie GGD is er een nieuwe verdeelsleutel opgesteld die uitgaat van het aantal jongeren in combinatie met een tweetal beleidsindicatoren die relevant zijn voor de jeugdgezondheidszorg. Om de herverdeeleffecten te verkleinen is een ingroeimodel gehanteerd, waarbij in 2022 25% van dit verschil wordt verrekend. Dit loopt op tot 100% in de begroting 2025. Voor 2022 betekent dit een voordeel van € 10.000.
Bij het opmaken van de begroting voor 2022 is de wereld nog steeds in de ban van het Corona-virus. Voor de Veiligheidsregio en in het bijzonder de GGD brengt dit veel werk en extra kosten met zich mee. Deze crisis maakt duidelijk dat crisisbeheersing vraagt om een integrale benadering van fysieke, sociale en maatschappelijke veiligheid, gezondheid en openbare orde. Intensieve samenwerking is noodzaak gebleven en blijft het toverwoord. De kerntakendiscussie is in het voorjaar van 2021 opgestart en zal na de zomer zijn afgerond. De daaruit volgende keuzes het Algemeen Bestuur zijn nog niet in de begroting 2022 vastgelegd. Dat zal, na afronding van de kerntakendiscussie, met een begrotingswijziging plaatsvinden. De begroting 2022 is grotendeels overeenkomstig eerder gemaakte afspraken, op hoofdlijnen een begroting staand beleid. Extra kosten in relatie tot paraatheid brandweer en het rijksvaccinatieprogramma en een gewijzigde systematiek voor de verdeling van de kosten van de jeugdgezondheidszorg leiden tot een toename van de gemeentelijke bijdrage.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 7.683.000
€ 6.551.000
Vreemd vermogen
€ 58.712.000
€ 52.433.000
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn de cijfers uit de conceptjaarrekening 2022.
- Verbonden partij Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach en Venlo
Doel (openbaar belang)
De vertegenwoordigers van overheden en Kamers van Koophandel bereiken in de Euregio overeenstemming over gezamenlijke Duits-Nederlandse projecten en stimuleren vervolgens de voortvarende uitvoering ervan. De Euregio adviseert over het belang van projecten in relatie tot de beschikbare subsidiegelden. Bij onderwerpen die het werkgebied overstijgen, vertegenwoordigt de Euregio Rijn-Maas-Noord haar leden naar andere euregio’s en naar overheden en instellingen op landelijk en Europees niveau.
Relatie met programma
Programma 1 Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
De Euregio zet zich in voor
- het bevorderen van de grensoverschrijdende samenwerking op de programmaonderdelen,
- het bevorderen van de ontwikkeling van de regio op het gebied van technologie, economie, innovatie en duurzaamheid,
- het grensoverschrijdend bevorderen van de integratie van inwoners,
- het behalen van subsidie voor projecten. Het budget is opgebouwd uit verschillende inkomsten. Het grootste deel bestaat uit kostenvergoedingen en subsidie van de Europese Unie, de deelstaat NRW en de provincie Limburg. Verder financieren de Duitse en Nederlandse leden een deel van het budget met hun bijdrage. De jaarlijkse contributie/bijdrage is € 6.880 (€ 3.440 per stem).
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Naast de periodieke Algemene ledenvergaderingen bestaat de Euregio Rijn-Maas-Noord uit verschillende commissies:
- commissie Government-to-Government,
- commissie Business-to-Business,
- commissie People-to-People en
- commissie INTERREG.
INTERREG stimuleert innovatieve en duurzame projecten die zich richten op het sterker maken van Europa. Denk aan meer innovatiekracht, een beter milieu en het verkleinen van de economische verschillen tussen regio’s en lidstaten onderling.
De taak en opdracht van onze subsidiecoördinator was erop gericht aansluiting te vinden met de regio Venlo en kansen en mogelijkheden voor Horst aan de Maas te benutten. Ook is waar mogelijk de verbinding gemaakt met de bestuursopdracht over een nieuw afsprakenkader voor Internationale Zaken. Op basis van dit afsprakenkader is de regio Noord en Midden-Limburg ondersteund en geadviseerd over onze internationale positionering en het verkleinen van grensbarrières. De gemeente Venlo heeft de ambtelijke ondersteuning hiervoor ingevuld.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 372.797
€ 380.909
Vreemd vermogen
€ 445.019
€ 570.000
Resultaat boekjaar
€ 8.111
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn begrote bedragen omdat de werkelijke cijfers van 2022 nog niet bekend zijn.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Het uitvoeren van de (voormalige) Wet sociale werkvoorziening voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de Participatiewet.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, participatie en voorzieningen
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-groep NV. In 2022 was de bijdrage aan de NLW € 412.000.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
De belangrijkste opgave van NLW was en blijft de uitvoering van de sociale werkvoorziening. De komende 10 jaar vervult NLW het werkgeverschap voor 800, aflopend naar 400, SW-medewerkers die een vast dienstverband hebben bij de gemeenschappelijke regeling. Deze medewerkers zijn in een zo regulier mogelijke omgeving geplaatst.
Een Raad van Advies (bestaande uit medewerkers van de betreffende gemeenten) heeft regelmatig overleg met de directie en het MT van NLW gevoerd over de financiële stand van zaken en andere belangrijke organisatorische aspecten. De Raad van Advies geeft vervolgens (gevraagd en ongevraagd) een advies aan het bestuur van NLW (wethouders van de betreffende gemeenten). Door deze werkwijze hebben de gemeenten eerder inzicht in het financiële reilen en zeilen bij NLW, kan het bestuur desgewenst sneller ingrijpen en kunnen de gemeentelijke begrotingen eerder worden aangepast aan de werkelijke realisatie bij NLW.
Samen met lokale (werkgevers)initiatieven maakt NLW een sluitend netwerk van arbeidsparticipatie om mensen met een arbeidsbeperking duurzaam te laten deelnemen aan het economisch arbeidsproces. Mensen met een beperking doen niet alleen volwaardig mee in de economie, maar ook de maatschappelijke en sociale waarden worden hiermee gerealiseerd. Dit is de opgave van NLW als uitvoeringsorganisatie voor de drie schapsgemeenten: Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas.
Deze opgave kent geen einddatum en NLW Groep zal zich continu moeten (door) ontwikkelen. Niet alleen op de hierboven beschreven uitdagingen, maar ook op lokale, regionale en landelijke ontwikkelingen. Als schapsgemeenten zijn we opdrachtgever en verantwoordelijke voor de WSW en de P-wet de belangrijkste deelgenoot. Maar ook ketenpartners en werkgevers zijn hierbij van onschatbare waarde.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 69.000
€ 69.000
Vreemd vermogen
€ 5.529.000
€ 5.472.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn begrote bedragen omdat de werkelijke cijfers van 2022 nog niet bekend zijn.
- Verbonden partij Districtelijke Bundeling Handhavingscapaciteit
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
Uitvoering geven aan:
1. omgevingsvergunningen milieu
2. toezicht en handhaving van milieu.
De algemene doelen van de GR zijn: versterken gezamenlijke daadkracht, bevordering integraal werken, ontwikkeling specifieke deskundigheden, vermindering van kwetsbaarheid, bevordering efficiënter werken en doelmatigheid handhaving. Dit doen we door versterking van de onafhankelijke functie van een team Handhaving.Relatie met programma
Programma 6 Openbare Orde en Veiligheid, Toezicht en Handhaving.
Bestuurlijk en financieel belang
Het college van de gemeente Horst aan de Maas heeft de gemeente Venray mandaat verleend voor de uitoefening van de toezichts- en handhavingsfunctie. Hierbij is wel vastgelegd dat het college van Horst aan de Maas eindverantwoordelijk blijft.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2021 hebben beide gemeenten besloten de GR te beëindigen. De komende vier jaar wordt de samenwerking stapsgewijs afgebouwd en bouwt Horst aan de Maas aan eigen team van toezicht en handhaving. In 2022 zijn er 4 nieuwe (toezicht)medewerkers in dienst getreden. Zij werken op onderdelen nog steeds samen met de regio/Venray. Waar nodig wordt afstemming gezocht om elkaar te versterken en de ondersteunen.
01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
Er is bij deze verbonden partij geen sprake van eigen danwel vreemd vermogen.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke Regeling Maasveren Limburg Noord
Vestigingsplaats
Horst aan de Maas
Doel (openbaar belang)
Het in stand houden van een vijftal veerverbindingen over de Maas.
Relatie met programma
Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Vanuit de centrumgemeente is de wethouder van Horst aan de Maas voorzitter van het portefeuillehouders-overleg GR Maasveren Limburg-Noord. Daarmee is het college aanspreekbaar op de manier waarop de exploitatie van de Maasveren wordt ingevuld. Er zijn geen bestuursbevoegdheden overgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling. De colleges c.q. raden (in het geval van begroting en jaarrekening) van de aangesloten gemeenten (Beesel, Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas) blijven daarmee bevoegd voor het nemen van besluiten of wijzigingen die de regeling aangaan.
De exploitatie van de Maasveren brengt geen kosten met zich mee voor de individuele gemeenten. De lasten worden gedekt door de baten.
Een eventueel tekort of overschot wordt verrekend met de rekeningcourant van de Maasveren.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In 2022 heeft de GR Maasveren een bijdrage geleverd aan de klimaatadaptatie. Er is in het kader van duurzaamheid zo veel mogelijk gebruik gemaakt van 100% blauwe diesel. Deze diesel is niet synthetisch en heeft geen CO2 uitstoot.
01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 1.902.166
€ 1.940.551
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 38.385
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn begrote bedragen omdat de werkelijke cijfers van 2022 nog niet bekend zijn.
- Verbonden partij Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venray
Doel (openbaar belang)
De MGR is opgericht om de samenwerking rond inkoop en contractering in het sociaal domein in Noord-Limburg vorm te geven. De samenwerking bevat sinds de start per 1 november 2014. Samenwerkingsmodule 1: 'Opdrachtgeven in het sociaal domein’ en is gericht op het gezamenlijk inkopen van de maatwerkvoorzieningen in het sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet). Vanaf 2022 zijn ook de regionale middelen op het gebied van Maatschappelijke Opvang, Beschermd Wonen, Bemoeizorg en Preventie onderdeel van de begroting van de MGR. Hiertoe is de MGR uitgebreid met Samenwerkingsmodule 2: 'Regionale taken BW, MO B&P Noord- en Midden-Limburg' waartoe ook de gemeenten van Midden-Limburg zijn toegetreden.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
Bestuurlijk en financieel belang
Aan Module 1 van de MGR doen de gemeenten Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray mee. Aan Module 2 van de MGR doen, naast de gemeenten van Noord-Limburg, ook de gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert mee. De MGR is een uitvoerende organisatie die haar opdrachten ontvangt van de deelnemende gemeenten. Deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor beleid en toegang. De MGR is verantwoordelijk voor contractering en leveranciersmanagement. De invulling van werkzaamheden en taakverdeling vindt in nauwe samenspraak met de gemeenten plaats. De wethouder Sociaal Domein van Horst aan de Maas maakt deel uit van het Algemeen Bestuur van de MGR.
De begroting van de MGR bevat bedrijfsvoeringskosten voor Module 1 (Noord-Limburg) en Module 2 (Noord- en Midden-Limburg). Hierbij gaat het voornamelijk om personeelskosten. De deelnemende gemeenten betalen jaarlijks een bijdrage naar rato van het inwoneraantal op 1 januari van het jaar t-1. De bijdrage van Horst aan de Maas voor 2022 bedroeg € 310.000 (afgerond en exclusief btw).
Bij Module 2 heeft de MGR de hele regionale begroting BW, MO B&P (€ 56 miljoen) in de eigen begroting opgenomen. Daarvan betaalt de MGR namens de 14 gemeenten de zorgaanbieders voor de uitvoering van BW, MO B&P. Er blijft een positief saldo over dat de MGR aan de deelnemende gemeenten uitbetaalt. Deze middelen zijn bedoeld voor de lokale zorg- en toegangskosten, om te investeren in de lokale, sociale basis t.b.v. inwoners met complexe problematiek en om eventuele risico’s mee op te vangen. In 2022 ontvangt de gemeente Horst aan de Maas hiervoor € 950.000.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het regionale Programma Sturing & Inkoop dat we in de periode 2019-2021 hebben uitgevoerd heeft onder meer geleid tot nieuwe contracten met zorgaanbieders voor zorg en ondersteuning op het gebied van Wmo, jeugd en Participatiewet. Die nieuwe contracten zijn ingegaan op 1 januari 2022. Tegelijkertijd hebben we het contractmanagement versterkt en uitgebreid. Deze functie is belegd bij de MGR. De uitbreiding leidt tot een hogere begroting en bijdragen van de individuele gemeenten. Dit hebben we in onze begroting voor 2022 en verder verwerkt. Hierbij aansluitend zijn we in 2020 gestart met de herinrichting van de MGR om haar taken optimaal en passend bij de resultaten van het project sturing en inkoop te kunnen uitvoeren. Dat betekent onder meer een kwaliteitsverbetering op de primaire processen contractering (initiële inkoop, contractbeheer) en leveranciersmanagement (auditing, (kwaliteits)monitoring en het contractmanagement). Dit was onderdeel van het uitvoeringsplan van de MGR dat het Algemeen Bestuur van de MGR medio 2020 heeft vastgesteld en dat liep tot en met 2022. Voor de periode 2023 - 2025 heeft de MGR samen met de betrokken gemeenten in 2022 een nieuw uitvoeringsplan opgesteld. Dit plan is in oktober 2022 door het AB van de MGR vastgesteld.
Verder zijn vanaf 2022 ook de regionale middelen op het gebied van Maatschappelijke Opvang, Beschermd Wonen, Bemoeizorg en Preventie onderdeel van de begroting van de MGR. Hiertoe is de MGR uitgebreid met Samenwerkingsmodule 2: 'Regionale taken BW, MO B&P Noord- en Midden-Limburg' waartoe ook de gemeenten van Midden-Limburg zijn toegetreden. Ook deze wijzigingen zijn in onze begroting 2022 en verder verwerkt.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 0
€ 60.000
Vreemd vermogen
€ 167.106
€ 10.463.425
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij Regionale uitvoeringsdienst
Vestigingsplaats
-
Doel (openbaar belang)
De RUD LN heeft als voornaamste doel, door een adequate, professionele en transparante wijze uitvoeren van vergunningprocedures, toezicht en handhaving van de bij haar belegde taken om zo bij te dragen aan een optimaal veilige, gezonde en duurzame leefomgeving.
Relatie met programma
Programma 2, Wonen, Mobiliteit en openbare ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Het Bestuurlijk Overleg (BO), waarin alle gemeenten en de provincie zijn vertegenwoordigd, vormt het bestuur van de RUD Limburg-Noord. Namens Horst aan de Maas is de portefeuillehouder Handhaving lid van het bestuur. Het bestuur stelt het regionaal uitvoeringsprogramma (UP), de bestuursovereenkomst (BO) en de dienstverlenings-overeenkomst (DVO) af.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Met alle betrokken actoren (DB, AB, adviesraad (gemeentesecretarissen), lijnmanagers en medewerkers) wordt gewerkt aan de uitvoering van het Plan van Aanpak. De effecten zullen de komende jaren merkbaar zijn. In uitvoering zijn onder meer de nieuwe rol van de adviesgroepen, de samenwerking op het gebied van een aantal taakvelden (externe veiligheid /bodem) en de tijdige aanbieding van het jaarlijkse regionale uitvoeringsplan (voorafgaand aan het kalenderjaar).
Commissie van Aartsen
De commissie van Aartsen heeft in 2021 een rapport uitgebracht over de toekomst van alle regionale omgevingsdiensten. In het rapport staat dat de onafhankelijkheid van de omgevingsdiensten bij het uitvoeren van hun taak ten onrechte ondergeschikt gemaakt is aan nabijheid bij het bevoegd gezag. Daarnaast zijn de omgevingsdiensten ‘onvoldoende robuust’ om hun toezichtrol goed op te pakken en kampen ze met een té divers takenpakket. Daardoor komt een regionale handhavingsstrategie volgens de commissie niet van de grond. De aanbevelingen van de commissie Van Aartsen zijn enerzijds een steun in de rug om de ingezette verbetering bij de RUD met doortastendheid op te pakken. Anderzijds schuren de aanbevelingen met het karakter van een netwerk-RUD. De VNG heeft steun uitgesproken voor een versterking van de omgevingsdiensten maar is ook terughoudend om de afstand tot het gemeentebestuur te vergroten. Deze beweging zou op gespannen voet staan met de invoering van de Omgevingswet.
Vanuit het ministerie is, in samenwerking met o.a. de VNG en Omgevingsdienst NL, een Interbestuurlijk programma Versterking VTH-stelsel (IBP) opgesteld, naar aanleiding van het rapport van de commissie Van Aartsen. Dit plan heeft uiteraard ook impact op de RUD LN. De RUD NL zal een bijdrage moeten leveren aan de activiteiten vanuit dit plan, wat gevolgen zal hebben op de organisatie van de RUD LN. Het ministerie heeft laten weten dat zij een specifieke uitkering (SPUK) beschikbaar zullen stellen, zodat de Omgevingsdiensten in staat worden gesteld een start te kunnen maken met de activiteiten vanuit het IBP.Omgevingswet
De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 2024. In 2022 en 2023 volgden vergunningverleners, toezichthouders en handhavers met RUD-taken training in de wijzigingen van de Omgevingswet. Ook hebben we de werkprocessen op de Omgevingswet afgestemd, onder andere met de invoering van Squit20/20.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 211.000
€ 181.000
Vreemd vermogen
€ 807.000
€ 1.150.000
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
Cijfers gebaseerd op begroting 2022.
- Verbonden partij Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Doel (openbaar belang)
Het realiseren van een integraal betaalbaar, kwalitatief en toekomstbestendig doelgroepenvervoer dat goed aansluit op het openbaar vervoer en waar gemeenten zeggenschap over hebben.
Relatie met programma
Programma 4, Sociaal Maatschappelijk, Participatie en voorzieningen
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer neemt deel in het dagelijks en algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Omnibuzz.
Alle Limburgse gemeenten zijn deelnemer in de GR en dragen samen de bedrijfskosten.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Activiteiten en beleid/ koers Omnibuzz passen in de doelstellingen van de gemeenten zoals vastgesteld in de GR en het goedgekeurde bedrijfsplan. Zie genoemd doel (boven). Het vervoersvolume is in 2022 meer richting normaal gegaan, door afname van de Corona-beperkingen.
01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 588.064
€ 581.939
Vreemd vermogen
€ 3.642.796
€ 3.615.553
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn begrote bedragen omdat de werkelijke cijfers van 2022 nog niet bekend zijn.
Coöperaties/ vennootschappen
- Verbonden partij Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De gebiedsontwikkeling Klavertje 4 heeft betrekking op een gebied van 5.400 hectare, dat ontwikkeld wordt tot een concentratiegebied voor met name glastuinbouw, logistiek en agribusiness. De bedrijfsactiviteiten krijgen vorm in een duurzaam ontworpen werklandschap. Daarnaast wordt een robuuste groenstructuur gerealiseerd en speelt het energiemanagement in het gebied een belangrijke rol.
Doel van de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 is het gebied uit te laten groeien tot een duurzaam en innovatief agrofood en logistiek cluster van nationale en Europese betekenis. Het versterken van de economische structuur en activiteiten moeten hand in hand gaan met het verbeteren van het woon-, werk- en leefklimaat.Relatie met programma
Programma 1 Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
De wethouder Economische Zaken vertegenwoordigt het college als aandeelhouder in de BV. Het aandeel van de gemeente Horst aan de Maas bedraagt 8,3%.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is verantwoordelijk voor de gebiedsontwikkeling Klavertje 4 met als aandeelhouders de provincie Limburg en de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo en Venray. De exploitatie heeft een eindsaldo van € 94 miljoen in 2030. Dit eindresultaat heeft alleen betrekking op de grondexploitatie.
Er is sprake van verschil in hoogte van de investering per partij en daarmee verschil in risico in het project. Voor Horst aan de Maas is er sprake van een deelneming van 8,3%.
Bij de financiële activa op de balans zijn de kapitaalverstrekking van € 2.450.000 en de langlopende vordering tot 2040 van € 1.379.000 verantwoord. Hierop wordt niet afgeschreven.
Voor de inbreng van het eigen vermogen zal de gemeente jaarlijks een rendement van 2% uitgekeerd krijgen. De kapitaallasten van de hiervoor genoemde geactiveerde gemeentelijke bijdrage worden gedekt uit dit rendement.
Daarnaast stelt de gemeente Horst aan de Maas een vaste geldlening ( € 10,5 miljoen) en indien nodig een flexibele geldlening (max. € 3,6 miljoen) ter beschikking met een jaarlijkse rendementsvergoeding van tussen de 3,13% en 3,48%.
De grondverkoop verloopt voortvarend aan met name de logistieke sector. De belangstelling uit de sectoren agrofood en maakindustrie neemt gestaag toe, waardoor ook voor bedrijven uit deze sectoren voorbereidingen zijn getroffen om te komen tot grondverkopen. De exploitatieperiode is inmiddels verkort naar 2030. Het eerder verkopen van grond, betekent ook dat eerder tot investeringen moet worden overgegaan dan voorzien.
Door middel van nieuwe bestemmingsplannen is voortvarend gewerkt aan nieuwe planvoorraad. Er is geen planvoorraad meer beschikbaar voor grootschalige kavels. Ook kunnen zaken als stikstof, beschikbaarheid stroom/energie en de krapte op de arbeidsmarkt een vertragend effect hebben op het tempo van de ontwikkelingen.
Vanuit onze gemeente wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het aantrekken van bedrijven uit de sectoren agrofood en maakindustrie. Aangezien deze sectoren om kleinere kavels vragen dan logistieke bedrijven wordt in de toekomstige bestemmingsplannen meer rekening gehouden met de mogelijkheid van kleinschalige verkaveling.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 79.461.000
€ 82.593.000
Vreemd vermogen
€ 88.897.000
€ 84.427.000
Resultaat boekjaar
€ 4.037.000
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn begrote bedragen omdat de werkelijke cijfers van 2022 nog niet bekend zijn.
- Verbonden partij Stichting BuitenGewoonBereikbaar
Vestigingsplaats
Grubbenvorst
Doel (openbaar belang)
BuitenGewoonBereikbaar is een stichting die zich inzet voor de aanleg en het beheer en onderhoud van een glasvezelnetwerk in het buitengebied van Horst aan de Maas.
Relatie met programma
Programma 1 Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
De gemeente heeft geen bestuurlijk belang in de stichting. Het financiële belang was beperkt tot een garantstelling voor een lening van 4,5 mln. die de BGB bij de Bank voor Nederlandse gemeenten (BNG) heeft afgesloten. Op 1 september 2022 is de lening volledig afgelost door de BGB waardoor de garantstelling van de gemeente is komen te vervallen. Vanaf deze datum heeft de gemeente dan ook geen financieel belang meer.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Per 1 september 2022 is DELTA Fiber Netwerk B.V. de nieuwe eigenaar van het glasvezelnetwerk in het buitengebied van de gemeente Horst aan de Maas welke is aangelegd en werd beheerd door de Stichting BuitenGewoonBereikbaar (BGB).
Om klanten ook in de toekomst te kunnen blijven voorzien van een kwalitatief en up-to-date glasvezelnetwerk achtte het stichtingsbestuur een professionele aansturing en organisatie nodig.
Daarbij hoort ook de financiële slagkracht om de noodzakelijke investeringen te kunnen doen, en weerstand te kunnen bieden aan een snel veranderende en concurrerende telecommunicatiemarkt.
Door de verkoop van het netwerk aan In DELTA Fiber Netwerk B.V. heeft de stichting invulling gegeven aan beide uitdagingen. Het aantal internetserviceproviders wordt uitgebreid, de continuïteit en doorontwikkeling voor de toekomst is geborgd. Verder worden de clusters waarvoor stichting BGB bij aanleg onvoldoende middelen had, bij voldoende animo alsnog aangesloten.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 124.839
€ 0
Vreemd vermogen
€ 4.811.649
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
De werkelijke cijfers per 31-12-2022 zijn nog niet bekend
Overigen
- Verbonden partij Banenplein Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De samenwerking heeft tot doel het terugdringen van de kosten van externe inhuur en het versterken van de onderlinge samenwerking op het gebied van de inhuur van flexibele arbeid en payroll dienstverlening. Bovendien heeft de samenwerking het doel om de regionale arbeidsmarktpositie en mobiliteit te bevorderen.
Relatie met programma
Programma 7, Bestuur, Organisatie en samenwerking
Bestuurlijk en financieel belang
De stuurgroep Banenplein Limburg, bestaat uit HRM-vertegenwoordigers van de 7 Noord-Limburgse gemeenten (exclusief Mook en Middelaar), de Veiligheidsregio, Weert en Nederweert.
De stuurgroep behartigt de gezamenlijke belangen van deelnemers op het gebied van inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening alsmede de doorontwikkeling van bijbehorende applicaties en HR-activiteiten. Partijen delen tevens een interne arbeidsmarkt om mobiliteit te bevorderen en streven er naar de regio een beter positie op de arbeidsmarkt te geven. De doorontwikkeling van de website www.BanenpleinLimburg.nl is hier een voorbeeld van.
De gelden die worden ingezet voor de samenwerking Banenplein Limburg worden gegenereerd vanuit de overeenkomsten die deelnemers hebben gesloten via een regionale aanbesteding met de collectieve opdrachtnemer op het gebied van Inhuur flexibele arbeid en Payroll dienstverlening. Dit zijn gelden afkomstig en gelabeld vanuit het personeelsbudget van de begroting en worden ingezet na afweging van de gezamenlijke belangen. Via het secretarissenoverleg Noord-Limburg en de lokale ambtelijke lijnen wordt d.m.v. een P&C-cyclus verantwoording afgelegd en gestuurd op inzet en eventueel terugvloeien van gelden.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Om de interne mobiliteit in de regio verder vorm te geven is vanaf 2018 hier extra capaciteit op ingezet. Dit in combinatie met frequent en structureel overleg tussen de betrokken HR-medewerkers uit de regio maakt dat nog beter dan voorheen de verbinding gezocht en gevonden wordt. Dit met als doel de onderlinge mobiliteit door te ontwikkelen en tevens te bestendigen.
De website Banenplein Limburg heeft zowel op het gebied van uitstraling als qua functionaliteiten het doel zowel de externe maar ook interne werving te stimuleren en om ons als arbeidsmarktregio verder te profileren.
Jaarlijks wordt de ‘meester in je werkweek’ georganiseerd met een breed aanbod van ontwikkelmogelijkheden om mobiliteit en brede inzetbaarheid te stimuleren. Op continue basis wordt ingezet op het optimaliseren van de evaluatie van de dienstverlening, het opdrachtgeverschap en het contractbeheer.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij Regio Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
De Regio Noord-Limburg is een vrijwillig samenwerkingsverband dat is gericht op de economische structuurversterking van Noord-Limburg en op de welvaart en het welzijn voor en van haar inwoners en bedrijven.
Relatie met programma
Programma 1 Economie en ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Regionale samenwerking is nodig voor een bestuurlijk krachtige regio.
Voor de regiobegroting stelt iedere gemeente een jaarlijkse bijdrage van € 5,83 per inwoner beschikbaar. De middelen van de regiobegroting worden beschikbaar gesteld voor het regiobureau om uitvoering te kunnen geven aan de regionale strategische visie, de Investeringsagenda en de Regio Deal. Ook gaat er een bijdrage naar het regionale Innovatiefonds.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In mei 2019 is de Investeringsagenda Regio Noord-Limburg vastgesteld met als centrale ambitie de Gezondste Regio. Deze ambitie is uitgewerkt in zes thema’s zijnde 1. Ondernemen & innoveren, 2. Vitaal & gezond, 3. Toerisme & leisure, 4. Landelijk gebied, 5. Mobiliteit & logistiek en 6. Energie & klimaat. Er is met de provincie Limburg een samenwerkingsconvenant gesloten, waarbij zowel de Regio Venlo als de provincie hebben aangegeven elk een investering te doen van € 20 miljoen voor de uitvoering van de Investeringsagenda. Eind november 2019 is een propositie voor een Regio Deal met het Rijk ingediend, waarbij het Rijk is gevraagd voor een aantal specifieke thema’s een bijdrage te doen. Het betreft de thema's Future farming, Vitaal & gezond, Talent aantrekken & behouden, Veilige & leefbare omgeving en Grensoverschrijdende samenwerking. Het Rijk heeft in februari 2020 € 17,5 mln. toegekend en ook de Regio Venlo en provincie Limburg zullen een bijdrage van elk € 8,75 miljoen doen.
Beide strategische documenten zijn uitgewerkt in projectenveloppen waaraan de bijdragen van het Rijk, provincie en regiogemeenten worden gekoppeld. Er zullen gelabelde bijdragen in de begroting die passen bij de thema's worden ingezet voor de projecten van de regio en er zijn in de begroting 2021-2023 budgetten beschikbaar gesteld voor projecten van zowel de Regio Deal als de Investeringsagenda.
Daarnaast hebben de regiogemeenten in het 2e kwartaal 2020 de nieuwe strategische regiovisie vastgesteld en is dit uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma. De thema’s van de regiovisie en het uitvoeringsprogramma komen overeen met die van de Investeringsagenda. In 2022 is uitvoering gegeven aan de regiodeal en de investeringsagenda.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 1.154.027
€ 150.540
Vreemd vermogen
€ 2.301.132
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn begrote bedragen omdat de werkelijke cijfers van 2022 nog niet bekend zijn.
- Verbonden partij Zorgveiligheidshuis
Vestigingsplaats
Horst
Doel (openbaar belang)
Het ZVH biedt ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn. Doordat het ZVH alle specifieke expertises op gebied van strafrecht en zorg verenigt, kan het situaties rondom burgers snel en effectief stabiliseren en herstellen.
Relatie met programma
Programma 6 Openbare orde en veiligheid, toezicht & handhaving
Bestuurlijk en financieel belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Noord-Limburg (ZVHNL) is een samenwerkingsverband
De financiële bijdrage van Horst aan de Maas aan het ZVHNL bedroeg in 2022 € 41.153.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Het ZVHNL heeft drie taken: procesregie, informatieknooppunt en het signaleren van trends en ontwikkelingen. Vanaf medio 2021 fungeert gemeente Horst aan de Maas als beheergemeente van het zorgveiligheidshuis.
In 2022 heeft de ZVHNL zich bezig gehouden met:- De Persoonsgerichte Aanpak (PGA) ter voorkoming van radicalisering.
- De aanpak van de Top-X. Het prioriteren van personen die buitengewoon veel overlast geven of door (crimineel) gedrag erg veel aandacht vragen
- Nazorg ex-gedetineerden
- Grip op onbegrepen gedrag van een kleine groep kwetsbare mensen met ernstig verward gedrag en een hoog maatschappelijk veiligheidsrisico
- Aanpak mensenhandel
01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 3.101.676
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 301.676
Toelichting op de financiën
De hierboven genoemde bedragen zijn afkomstig uit de jaarcijfers 2021. De werkelijke cijfers van 2022 zijn nog niet bekend zijn.
- Verbonden partij Regionaal Mobiliteitsoverleg Noord-Limburg - Trendsportal
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Het streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door burgers en bedrijven. Te bereiken door onder meer:
- het gezamenlijk voeren van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid
- het hebben en uitdragen van één gezamenlijk beeld in Noord Limburg over de ontwikkeling van de mobiliteitsvoorzieningen op nationaal, provinciaal en regionaal niveau;
- het hebben en uitvoeren van één gezamenlijk mobiliteitsprogramma op regionaal niveau;
- Het verbeteren van de ruimtelijke economische bereikbaarheid.
Relatie met programma
Programma 2 wonen, mobiliteit en openbare ruimte
Bestuurlijk en financieel belang
Trendsportal is een samenwerkingsverband van de gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas en Beesel. Trendsportal is het vervolg van het RMO-Noord Limburg en kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen. Er is niet alleen overleg tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB). De bijdrage van gemeente Horst aan de Maas voor werkbudget en organisatiekosten bedroeg in 2022 € 72.837,07
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de afgelopen jaren is het RMO doorontwikkeld in Trendsportal. Er zijn regionale doelstellingen opgesteld en vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. In 2022 is o.a. aandacht besteed aan de volgende projecten: doortrekken Greenport bikeway naar America (voltooid), Veilig op Weg, verbreding fietspad Horsterweg (afgerond), duurzaam deelvervoer, werkgeversaanpak en onderzoek pareltjestour.
01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
- Verbonden partij Waterpanel Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Doel (openbaar belang)
Zorgen dat er altijd voldoende schoon (drink)water is, overlast door hoosbuien beperken en het voorkomen van hittestress. Verhoging Kwaliteit, Vermindering Kwetsbaarheid, Besparing op Kosten en Klantgerichtheid zijn leidende principes in deze samenwerking.
Relatie met programma
Programma 3 Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie en circulariteit
Bestuurlijk en financieel belang
Een samenwerkingsverband van vijftien gemeenten in Midden- en Noord-Limburg, het Waterschap Limburg, het Waterschapsbedrijf en de Waterleidingmaatschappij in Limburg. De bijdrage die Horst aan de Maas in 2022 aan het Waterpanel Noord heeft betaald, bedraagt een kleine € 50.000,-. Begrote kosten en bijdragen van gemeenten en derden zijn ieder jaar in evenwicht. Waterpanel Noord kent dan ook geen resultaat in termen van winst en verlies. Mee- en tegenvallers worden onderling verrekend.
Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
In de samenwerking worden regionale beleidskaders vastgesteld, onderzoeken en projecten uitgevoerd. Te noemen zijn o.a. een Waterketenplan, een Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie, het realiseren van een regionaal Grondwatermeetnet. De Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie Noord-Midden-Limburg beslaat een periode van zes jaar; van 2022 tot en met 2027.
01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0
€ 0
Resultaat boekjaar
€ 0
Toelichting op de financiën
Waterpanel Noord is geen gemeenschappelijke regeling maar een samenwerkingsverband met een gezamenlijke begroting. Er is echter geen sprake van eigen of vreemd vermogen en een resultaat.
- Verbonden partij Dimpact
Vestigingsplaats
Enschede
Doel (openbaar belang)
De coöperatieve vereniging Dimpact werkt aan de publieke digitale dienstverlening van morgen. Dit doen zij door samen te innoveren, kennis te delen en gezamenlijk digitale applicaties te
ontwikkelen en beheren voor digitale dienstverlening.Relatie met programma
7. Bestuur, organisatie en samenwerking
Bestuurlijk en financieel belang
Dimpact vertegenwoordigt 40 gemeenten en 3 mln. inwoners. Het hoogste orgaan in de vereniging is de Algemene Ledenvergadering (ALV). De portefeuillehouder dienstverlening is lid van de ALV. Het lidmaatschap van de ALV is door de portefeuillehouder gemandateerd aan de gemeentesecretaris.
De jaarlijkse bijdrage aan Dimpact is afhankelijk van de diensten die de gemeente bij Dimpact afneemt. Per dienst is het tarief opgebouwd uit de werkelijke kosten voor de dienst + vast bedrag per gemeente voor doorontwikkelen van de dienst + verenigingskosten. De verenigingskosten bestaan uit de direct toerekenbare kosten voor de inzet van het regiebureau van de vereniging. Het regiebureau zorgt voor samenwerking van de deelnemende gemeenten en is contactpersoon voor en met de leverancier van de dienst. Voor de verenigingskosten geldt een minimaal tarief van € 6.000. Het voorstel voor de tarieven voor de diensten stellen de afnemende gemeenten samen met het regiebureau vast. De ALV stelt de tarieven vast.
De lidmaatschapskosten voor 2022 bedrogen € 3.126.Ontwikkelingen (Voortgang, risico's en beleidsvoornemens)
Horst aan de Maas neemt de diensten Open Online (software voor de website) en Open Formulieren (software voor de webformulieren) af. Deze diensten ontwikkelen we binnen Dimpact door. Voor de doorontwikkeling is jaarlijks een bedrag beschikbaar vanuit het tarief voor de dienst. De gemeente Horst aan de Maas neemt deel aan de doorontwikkeltafel voor Open Formulieren.
Dimpact heeft in 2022 de Burgerzakenmodules opnieuw aanbesteed en gegund aan PinkRoccade. Alle Dimpactleden kunnen deze modules ook afnemen. We onderzoeken of dit voor Horst aan de Maas geschikt is.
In het programma Beyond23 ontwikkelt Dimpact de komende jaren componenten als vervanging voor hun zaaksysteem. Dit doet Dimpact op basis van Common Ground en open source. Hiermee legt Dimpact de basis voor een duurzame doorontwikkeling van de vereniging met eigentijdse digitale oplossingen en werkwijzen die de digitale dienstverlening aan inwoners en bedrijven optimaal ondersteunt. Gemeenten kunnen ook losse componenten afnemen. Open Formulieren is bijvoorbeeld een component binnen dit programma. We kijken of en welke componenten voor Horst aan de Maas een goede optie zijn.01-01-2022
31-12-2022
Eigen vermogen
€ 2.335.079
€ 2.747.313
Vreemd vermogen
€ 3.218.590
€ 4.138.786
Resultaat boekjaar
€ 412.234
Toelichting op de financiën