Rechtmatigheidsverantwoording vanaf jaarrekening 2023 verplicht
De rechtmatigheidsverantwoording wordt vanaf jaarrekening 2023 niet meer door de accountant afgegeven maar er wordt een verklaring van het college van B&W in de jaarrekening opgenomen. De accountant beoordeelt dan alleen of deze rechtmatigheidsverklaring van het college een getrouw beeld geeft. Om uw raad een indruk te geven hoe dit eruit gaat zien hebben we reeds een proef-rechtmatigheidsverantwoording opgenomen in deze jaarrekening.
Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 18-10-2022 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.325.583.
Bevinding
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
Er zijn géén afwijkingen geconstateerd die boven de grens van € 1.325.583 uitkomen.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.
Onderdeel rechtmatigheidsverantwoording die vanaf 2023 in de paragraaf bedrijfsvoering thuis hoort.
Met de implementatie van de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening legt het college aan de gemeenteraad expliciet verantwoording af over de financiële rechtmatigheid van alle transacties. De controleverklaring van de accountant beperkt zich vanaf 2023 tot de getrouwheid van de jaarrekening, inclusief de expliciete rechtmatigheidsverantwoording van het college. De rechtmatigheidsverantwoording en de toelichting over afwijkingen en te treffen maatregelen dragen bij aan het gesprek tussen het college en de gemeenteraad over de rechtmatigheid en de kwaliteit van het systeem van sturing en beheersing.
Door de raad zijn op 8-3-2022 de grenzen vastgesteld voor de rechtmatigheidsverantwoording. Deze grens is 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves vastgesteld bij de jaarrekening. Daarnaast is de rapporteringsgrens vastgesteld op € 150.000.
De rapporteringsgrens van € 150.000 houdt in dat we alle fouten die geconstateerd zijn en die hoger zijn dan € 150.000 of meer toelichten in de paragraaf bedrijfsvoering.
Voor het boekjaar 2022 zijn géén fouten geconstateerd van € 150.000 of meer. Hiermee kunnen we constateren dat de gecontroleerde processen voldoen aan gestelde eisen.
M&O-beleid
Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) is niet als apart overkoepelend beleid vastgesteld. In de diverse verordeningen van de gemeente Horst aan de Maas zijn regels vastgesteld om misbruik en oneigenlijk gebruik te voorkomen. Daarmee voorkomen we dat een overkoepelend M&O-beleid steeds moet worden aangepast aan nieuwe verordeningen die voor de verschillende terreinen worden vastgesteld. Door de controle op de verschillende processen en de daaronder liggende verordeningen hebben we een duidelijk beeld of er wel of geen sprake is van misbruik en oneigenlijk gebruik.
Aanbestedingswet
Conform het vastgestelde normenkader beperkt de interne controle zich tot de Europese aanbestedingen.
De normen die gelden voor de Europese aanbestedingen zijn:
- Voor werken: € 5.382.000
- Voor leveringen en diensten € 215.000
- Voor sociale en specifieke diensten € 750.000
Via een spendanalyse is voor alle crediteuren voor de jaren 2019 tot en met 2022 onderzocht in hoeverre er Europese aanbesteding aan de orde is. Uit deze spendanalyse zijn geen fouten geconstateerd voor de Europese aanbestedingen.
Wet fido, schatkistbankieren, Ufdo en Ruddo
De Wet financiering decentrale overheden (fido) en onderliggende regelingen in de vorm van Regeling schatkistbankieren decentrale overheden, Uitvoeringsregel financiering decentrale overheden (Ufdo) en Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), bevatten regels die de risico’s voor gemeenten moeten beperken bij lenen en beleggen. Conform de aanbeveling in de kadernota rechtmatigheid 2023 wordt hierover gerapporteerd in de paragraaf bedrijfsvoering. De interne controle heeft géén onrechtmatigheden geconstateerd voor deze onderdelen.