. | . | Primaire Begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Wat heeft het gekost in 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
8.1 | Algemene lasten en baten | 1.107 | -241 | 34 |
8.2 | Algemene dekkingsmiddelen | -1.790 | -1.628 | -1.705 |
8.3 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 |
8.4 | Onvoorzien | -50 | 11 | 0 |
Totaal | Lasten | -732 | -1.858 | -1.671 |
Baten | ||||
8.1 | Algemene lasten en baten | 0 | 0 | 13 |
8.2 | Algemene dekkingsmiddelen | 81.198 | 89.334 | 91.387 |
Totaal | Baten | 81.198 | 89.334 | 91.400 |
. | . | Primaire Begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Wat heeft het gekost in 2022 |
Storting in de reserves | -70 | -70 | -80 | |
Onttrekking van de reserves | 154 | 644 | 616 | |
Resultaat | 80.549 | 88.050 | 90.266 |
Analyse verschillen
Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)
. | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Onderverdeling beleidsvelden: | ||||
8.1 | Algemene lasten en baten | 333 | 583 | 250 |
8.2 | Algemene dekkingsmiddelen | 87.706 | 89.683 | 1.977 |
8.3 | Vennootschapsbelasting (VpB) | 0 | 0 | 0 |
8.4 | Onvoorzien | 11 | 0 | -11 |
Resultaat | 88.050 | 90.266 | 2.216 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht. |
---|
8.1 Algemene lasten en baten € 250.000 voordeel
Stimuleringsfonds € 92.400 voordeel
De projecten waarvoor subsidies zijn toegekend vanuit het stimuleringsfonds kennen vaak een langere doorlooptijd. Daardoor moet er budget gereserveerd worden om aan deze verplichtingen te voldoen. Budget dat niet altijd wordt ingezet in het jaar dat het geraamd is. Zoals ook nu in 2022. Wij stellen voor € 50.000 van dit bedrag over te hevelen.
Stelpost lasten algemene uitkering € 76.000 voordeel
Doordat er een jaar vertraging in de vergoeding vanuit het Rijk voor gemaakte kosten voor explosievenopruiming zit, resteert er door de mismatch een tekort van € 14.549 op het budget explosievenopruiming. Deze stelpost had voor dit tekort ingezet kunnen worden. Zowel dit voordeel vanwege het vrijvallen van deze stelpost als het nadeel van het tekort op het budget explosievenopruiming maken onderdeel uit van het jaarrekeningresultaat.
Baten en lasten voorgaande jaren € 67.000 voordeel
Bij de jaarrekening 2021 zijn diverse verplichtingen geboekt voor kosten die nog in 2022 gemaakt worden. Deze kosten zijn deels niet gemaakt of vallen lager uit. Ten opzichte van de raming is er een verschil van € 67.000.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
8.2 Algemene dekkingsmiddelen € 1.977.000 voordeel
Algemene uitkering gemeentefonds € 1.750.000 voordeel
Een voordeel van € 1.933.000 is al gecommuniceerd met de RIB decembercirculaire eind 2022. Hierin zitten extra gelden voor energietoeslag, namelijk € 748.000. Zoals aangekondigd in de RIB stellen we voor om dit over te hevelen. Daarnaast zijn er verrekeningen uit voorgaande jaren (2019, 2020 en 2021) die samen een nadeel vertegenwoordigen van circa € 182.000. Het resterende deel is het gevolg van kleine verschuivingen in hoeveelheden en maatstaven bij de berekening van de Algemene Uitkering.
Baten OZB eigenaren en gebruikers niet-woningen € 554.000 voordeel
De OZB-opbrengsten zijn hoger dan begroot omdat op Greenport nieuwe grote objecten, eerder dan verwacht, zijn gerealiseerd en in gebruik genomen.
Toeristenbelasting hoog tarief € 352.000 nadeel
De achterblijvende opbrengsten in de toeristenbelasting wordt veroorzaakt door minder overnachtingen op twee grote parken. Deze parken worden opgeknapt en gerenoveerd.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.