1.1 Bevordering toerisme
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022. In 2022 is het budget “bevordering Toerisme” door diverse omstandigheden, waaronder corona, niet volledig benut. Ook zien we dat projecten meer voorbereiding hebben gekost waardoor in 2023 pas echt een schop in de grond gaat.
1.1 Gebiedsontwikkeling
Wij hebben een bijdrage GKM ontvangen van € 275.000, dit betrof een eenmalige opbrengst.
1.1 Exploitatie Grandorse
De gemeente heeft de exploitatie van Grandorse tijdelijk op zich genomen. Momenteel zoeken wij naar een partij die de exploitatie wil overnemen. Gesprekken daarvoor worden naar verwachting in 2023 afgerond.
1.2 Afdrachten GKM Structuurvisie
Dit betreft de afdracht van de ontvangen GKM Structuurvisie gelden naar de reserve GKM.
1.2 Gebiedsgerichte aanpak de gedeelde Peel
Dit betreft een werkkrediet voor de Gebiedsgerichte aanpak Gedeelde Peel (voorheen integrale visie MariaPeel), hiermee is begin 2022 gestart. Het project beslaat meerdere jaren daarom resteert er in 2022 nog een bedrag dat komende jaren wordt aangewend voor de gedeelde Peel.
1.3 Visie veehouderij
Met het uitvoeringsprogramma bij de visie veehouderij laat het college zien of de doelen uit de visie veehouderij haalbaar zijn en wat ervoor nodig is om ze haalbaar te maken. De looptijd van het uitvoeringsprogramma is tot 2026. De budgetten zijn evenredig verdeeld over de jaren 2022-2025 maar worden niet evenredig besteed. In de opstartfase hoefde nog maar weinig aanspraak hierop te worden gemaakt. In de komende jaren zitten we in de uitvoeringsfase en zal dit wel het geval zijn.
1.4 Regiodeal: Future Farming
Dit betreft de uitbetaling van de 2e tranche van de regiodeal.
1.5 Strategische aan- en verkoop grond
Dit betreffen diverse aan- en verkopen van strategische grondposities.
1.5 Project Zandmaas
Dit betreft de budgetoverheveling van het restantbudget van het werkbudget voor de realisering van de Centrale verwerkingsinstallatie aan het Raaiend te Grubbenvorst en de realisatie van de verkeersontsluitingsvariant. De baten van € 96.000 zijn de opbrengsten van de toutvenant.
1.5 Ketensamenwerking
Deels betreft dit de budgetoverheveling 2021 naar 2022, kosten die zijn gemaakt hebben betrekking op het versterken van de regionale samenwerking gericht op het versterken van de brede tuinbouwsector.
1.5 Regiodeal: Grensovers. Samenwerking Niederrhein
Dit betreft de uitbetaling van de 2e tranche van de regiodeal.
1.5 Grondexploitatie bedrijventerreinen
Dit betreffen enkele aan- en verkopen van gronden van bedrijfsterreinen en afdrachten voor bovenwijkse voorzieningen.
2.1 Invoering omgevingswet
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 van het budget voor de invoering van de omgevingswet en de gerealiseerde voorbereidingskosten
2.1 Uitvoering Verbeterplan Ruimte
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor personele kosten voor de invoering van het verbeterplan ruimte.
2.1 Masterplan Wonen
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022. Het budget voor het Masterplan wonen is beschikbaar gesteld om vaststelling van en acties uit het Masterplan te kunnen bekostigen.
2.1 Woningbouw locatie Disselhof
Betreft gedeeltelijke vergoeding van gebiedseigen kosten.
2.1 Afdracht bovenwijks private ontwikkelingen
Dit betreft de afdracht van de ontvangen gelden voor bovenwijkse private ontwikkelingen naar de Reserve bovenwijkse voorzieningen
2.2 Gronden in exploitatie
Betreft de afdrachten van eigen grondexploitaties aan diverse reserves.
2.2 Gronden in exploitatie, afroming ARGE
In de nota reserves en voorzieningen is bepaald dat de Algemene reserve bouwgrondexploitaties (ARGE) maximaal € 2,7 miljoen mag bedragen. Door stortingen vanuit de grondexploitaties naar deze reserve wordt deze hoger dan het maximum. Daarom is € 2.053.000 naar de Algemene reserve vrij aanwendbaar gestort.
2.3 Bruggen / viaducten/ kades
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor de uitvoering van uitgesteld onderhoud aan bruggen, viaducten en kades.
2.3 Verkeersmaatregelen
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor de uitvoering van de investeringsagenda Regio Noord Limburg en diverse verkeersmaatregelen waaronder verkeerssituatie afrit 1, de nota parkeernormen en Trensportal.
2.3 Gebiedsontwikkeling Ooijen - Wanssum
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor de gebiedsontwikkeling Ooij-Wanssum.
2.3 Ontwikkelkader weeren Grubbenvorst en Lottum
De raad heeft, onder voorwaarden van het nemen van een verkenningsfase IRM Vierwaarden door de minister, besloten om een werkkrediet van € 280.000 ter beschikking te stellen. Het betreft een werkkrediet voor een verkenning die ongeveer drie jaar zal duren
2.4 Project Maasgaard
Dit betreft het restantbudget en de bijbehorende gemaakte kosten voor de uitvoering van de aan het project Maasgaard gelieerde projecten. Dekking vindt plaats via de Reserve Maasgaard.
2.4 Speelvoorzieningen
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 voor de uitvoering van het beheerplan Spelen
2.4 Coalitieprogramma beheer Openbare Ruimte / landschapsversterking
In het coalitieakkoord ‘’Krachtig Horst aan de Maas, gezonde blik op de toekomst’’ is de basis gelegd om de komende jaren samen verder te bouwen aan een krachtige, slagvaardige gemeente voor onze burgers en bedrijven. Deze budgetoverheveling is een restantbudget voor de uitvoering van de doelstellingen en maatregelen voor het beheer van de openbare ruimte en landschapsversterking.
2.5 Maasveren
Dit betreffen de kapitaallasten voor de diverse veren van de gemeenschappelijke regeling Maasveren.
3.2 Projecten klimaatadaptie
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor de uitvoering van diverse projecten klimaatadaptie en innovatieonderzoeken waterbeleid en klimaatadaptatie.
3.2 Stimulering afkoppelen hemelwater
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor de stimulering van het afkoppelen van regenwater.
3.3 Vergunningverlening
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor kosten die nog de provincie in rekening worden gebracht voor het meetpunt van fijnstof.
3.3 Duurzaamheid
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor kosten voor uitvoering van het actieplan duurzaamheid.
3.3 Duurzaamheid gebiedsvisie A73 / Maaslijn
Dit betreft de budgetoverheveling 2021 naar 2022 voor kosten voor het verkennen van de mogelijkheden in het gebied A73/Maaslijn. In 2022 zijn de gelden volledig besteed aan diverse onderzoeken.
4.1 Schuldhulpverlening
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 voor toevoeging van enkele functionaliteiten aan de voor vroeg-signalering gebruikte applicaties.
4.1 Preventieakkoord Regiodeal 2021-2023
Noord-Limburg heeft de ambitie om in 2040 de gezondste regio van Nederland te zijn. In navolging op die ambitie en geïnspireerd door het landelijke preventieakkoord hebben zes Noord-Limburgse gemeenten (Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Venlo en Venray) samen met GGD Limburg-Noord, PxZorg en Syntein de handen ineengeslagen. Volledig in lijn met het gedachtegoed van Positieve Gezondheid is het doel van dit preventieakkoord om roken, overgewicht, alcohol- en drugsgebruik en eenzaamheid terug te dringen in Noord-Limburg.
4.1 Actieprogramma Grip op Onbegrip 2021-2025
Het Actieprogramma Grip op Onbegrip ondersteunt regionale, lerende netwerken. Daarin werken het sociaal-, zorg- én veiligheidsdomein samen voor mensen met onbegrepen gedrag. Grip op Onbegrip is een vervolg op het Actieprogramma Verward Gedrag. Dit vervolgprogramma richt zich op het regionaal verbinden van kennis en praktijk en het verder brengen van goede praktijken.
4.1 Ondersteuning inwoners met financiële kwetsbaarheden
Omdat door stijgende (energie)prijzen, toenemende inflatie en oorlog tussen Rusland en Oekraïne het aantal inwoners in een financieel kwetsbare positie alleen maar toe neemt, is in de jaarrekening 2021 voorgesteld om vanuit de resterende budgetten TONK, TOZO en Participatiewetbudget over te hevelen naar 2022.
4.1 Jeugdige, kwetsbare en eenzame inwoners
Dit betreft het budget oorspronkelijk gevormd door coronasteunmiddelen voor jeugd, kwetsbare en eenzame inwoners en de incidentele middelen uit de kadernota 2022 voor aanpak acute knelpunten jeugdzorg. Vanuit de jaarrekening 2021 is dit budget overgeheveld naar 2022 om te kunnen inzetten voor extra capaciteit bij de gebiedsteams en het jongerenwerk, toegang tot zorg en te investeren in het informele en formele netwerk in onze gemeenschappen.
4.1 Regiodeal: langer thuis met technologie 2022-2023
Dit project beoogt dat inwoners langer gezond en zelfstandig thuis kunnen wonen door de inzet van slimme technologie. Hiermee creëren we een passend woningaanbod in de regio dat aansluit op de behoeften van de vergrijzende populatie.
4.2 Energietoeslag
In 2022 heeft het kabinet besloten om huishoudens met een laag inkomen een tegemoetkoming te verstrekken voor de gestegen energieprijzen. Vooralsnog geldt de regeling voor 2022 en 2023.
4.3 Arbeidsmigranten
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 voor de programmatische aanpak rondom arbeidsmigranten om uitvoering te geven aan de ambities die onze gemeente heeft.
4.3 Regiodeal: Regionaal servicepunt arbeidsmigranten 2022-2023
Arbeidsmigranten zijn van belang voor onze regionale economie. Daarmee is het ook belangrijk om hiervoor regionaal te voorzien in een goede informatievoorziening.
4.4 Integratie nieuwkomers
Dit budget is opgebouwd uit eenmalige financiële impulsen vanuit het rijk die we hebben ontvangen en inzetten voor integratie van statushouders.
4.6 Huisvesting statushouders
Dit betreft een budget om tijdelijke woonunits te laten plaatsen.
4.6 Transformatiebudget sociaal domein
Budget voor de verdere transformatie van de decentralisatie Jeugdwet, Participatiewet en WMO.
4.6 Verbeterplan WIZ
Dit betreft budget vanuit het bidbook organisatieontwikkeling ter dekking van incidentele formatie voor het team Werk Inkomen en Zorg voor het implementeren van een nieuwe werkwijze die leidt tot meer kwaliteit.
4.6 Ondersteuning mantelzorg
Dit betreft de dekking van de kosten voor mantelzorgondersteuning ten laste van de reserve mantelzorgondersteuning. De reserve bevat hiervoor geoormerkte middelen vanuit de storting restant HHT-middelen voor mantelzorgondersteuning in 2017. Deze dekking is incidenteel omdat in de begroting en meerjarenraming met ingang van 2022 jaarlijks € 85.000 wordt ingezet en daarmee 2025 het laatste jaar is waarin nog € 17.200 resteert. Hierna is de reserve leeg.
4.6 Compensatie energiekosten verenigingen en maatschappelijke organisaties
In 2022 hebben we een incidenteel budget van € 1.000.000 gereserveerd om verenigingen en maatschappelijke organisaties te kunnen compenseren wanneer die geconfronteerd worden met een gestegen energierekening.
4.6 Duurzaamheid MFA's
Het betreft de subsidieverstrekkingen in het kader van duurzaamheid van maatschappelijke accommodaties met als doel het maximaal terugdringen van het energie- en materiaalverbruik bij nieuwbouw met een optimale toegankelijkheid.
4.6 Exploitatie gemeenschapshuizen, startsubsidie
Voor de eerste 3 jaar wordt een startsubsidie voor verliezen van het Gasthoes beschikbaar gesteld. In 2022 heeft geen subsidie uitkering plaatsgevonden.
4.6 Exploitatie gemeenschapshuizen, dekking ARva
Voor de verbouwing van het Gasthoes hebben we conform verwachting een subsidie ontvangen. Deze is gebruikt om de kosten die gemaakt zijn in de grondexploitatie te dekken. Hiervoor moeten er administratieve correcties plaatsvinden tussen de grondexploitatie en het Vast Actief. Per saldo is dit een budgettair neutrale correctie.
4.6 Opvang vluchtelingen Oekraïne
Vanaf 17 maart vangen we vluchtelingen uit Oekraïne op. In eerste instantie in sporthal de Berkel. Vanaf eind juli is een crisisnoodopvang ingericht in de oude basisschool in Swolgen. Er is plaats voor 150 vluchtelingen uit OekraIne, waar we van het Rijk een normvergoeding voor ontvangen. De kosten zijn de werkelijke geregistreerde kosten op dit beleidsveld.
4.6 Opvang asielzoekers Grubbenvorst
Het gemeenschapshuis 't Haeren in Grubbenvorst is in juli 2 weken ingericht geweest voor crisisnoodopvang van 150 asielzoekers. De kosten die we hebben gemaakt, zijn bij het COA in rekening gebracht.
4.6 Opvang asielzoekers Kasteelse Bossen
Aansluitend aan de crisisnoodopvang in Grubbenvorst is de Kasteelse Bossen tot 10 januari 2023 ingericht voor de crisisnoodopvang van 150 asielzoekers. De kosten die we in hebben gemaakt, zijn bij het COA in rekening gebracht.
4.6 Verkiezingen
Jaarlijks wordt een storting gedaan van € 55.000 in de reserve verkiezingen. Bij de verkiezingen zijn de werkelijke kosten onttrokken.
5.1 Kunst en cultuur, subsidie
Dit betreft een subsidie/vergoeding voor culturele programmering, innovatie en kwartier maken voor het Gasthoês voor een periode van 5 jaar.
5.1 Lokale omroep
Dit betreft het kwijtschelden van de nog openstaande bedragen van verstrekte achtergestelde leningen aan de lokale omroep voor € 77.500 met een dekking van € 41.500 ten laste van de algemene reserve. Uw raad heeft hierover op 7 juni 2022 een besluit genomen.
5.2 Exploitatie sporthallen, tegemoetkoming Covid
Op grond van de Beleidsregel tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties COVID-19 heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in 2022 een tweetal tegemoetkomingen verstrekt.
5.4 Specifieke Uitkering (SPUK) ventilatie in scholen
Dit betreft een bijdrage van het rijk welk wordt ingezet voor het programma "Frisse scholen".
5.4 Nationaal Programma Onderwijs
Vanuit het rijk ontvangen we budget voor onze rol in voorschoolse educatie, primair en voortgezet onderwijs tot en met schooljaar 2024-2025. De middelen zijn bedoeld om samen met scholen de basis van goed onderwijs verder te versterken.
5.4 Regiodeal: Talent 2022-2023
Project onder de vlag van de regiodeal voor innovaties met maatschappelijke impact en het aantrekken én behouden van voldoende (technisch) talent.
6.1 Coronacrisis
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 voor de coronacrisis.
6.1 Regiodeal: Veiligheid
Dit betreft de bijdrage voor de 2e tranche van de regiodeal veiligheid.
6.2 Regionale aanpak ondermijning
Op 26 februari 2020 besloot de stuurgroep RIEC Limburg (regionaal Informatie-en Expertisecentrum) om voor de periode 2020-2021 in totaal € 260.000 (jaarlijks € 130.000) beschikbaar te stellen voor het project "Intergemeentelijk interventieteam 2020-2021" uit te voeren door de gemeenten Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar, Peel en Maas, Venray, Venlo en Beesel. Omdat het project daadwerkelijk pas medio 2020 is gestart, waren er (middels een budgetoverheveling) nog middelen beschikbaar in 2022 en is het project ook afgerond in 2022.
6.2 Handhaving
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 voor de uitvoering van het ontvlechtingsproces handhaving.
7.2 Flexibel personeel
Dit betreft de budgetoverheveling van 2021 naar 2022 die is toegevoegd aan het personeelsbudget.
7.2 Ontwikkelbudget
Bij de kadernota 2013 is besloten een (incidenteel) ontwikkelbudget beschikbaar te stellen van
€ 5.000.000. Met deze middelen is geïnvesteerd in de verdere professionalisering en digitalisering van de ambtelijke organisatie. ("van vakmanschap naar meesterschap"). De dekking (baten) van de kosten vloeit voort uit de Algemene Reserve Vrij Aanwendbaar.
7.2 Verdere reductie ambtelijke organisatie
De verkoopopbrengst van de voormalige gemeentehuizen Grubbenvorst en Broekhuizenvorst is gestort in de algemene reserve vrij aanwendbaar en is gelabeld aan het organisatie ontwikkelbudget conform raadsvoorstel in de begroting 2014.
7.2 Projecten I&A
Dit zijn de budgetoverhevelingen van lopende projecten Informatisering en Automatisering uit 2021 die worden gedekt uit de jaarlijkse storting ad € 350.000 in de Reserve Informatisering en Automatisering (Reserve I&A)
Daarnaast is in de kadernota 2023 het Jaarplan Informatievoorziening 2022 e.v. vastgesteld. Daarin zijn maatregelen opgenomen om de Reserve I&A voor de toekomst op peil te houden. In 2022 zijn deze maatregelen financieel vertaald. Deze (dekkings)middelen zijn gestort in de Reserve I&A (vastgesteld in 2e bijstelling 2022).
7.2 Archiefbeheer, overbrenging archief
De gemeente heeft als wettelijke taak het openbaar maken van te bewaren archiefinformatie na 20 jaar (Overbrenging). Op dit moment is de nieuwe archiefwet van kracht en wordt de overbrengingstermijn teruggebracht van 20 naar 10 jaar. Archiefinformatie kan echter niet worden overgebracht voordat er voorbereidende werkzaamheden zijn verricht. Omdat de gemeente lange tijd geen prioriteit heeft gegeven aan en budget heeft vrijgemaakt voor het uitvoeren van de overbrenging is er een grote achterstand ontstaan waardoor eenmalig hogere kosten moeten worden gemaakt. Door gebrek aan geschikte kandidaten is het project later opgestart waardoor middelen naar 2022 zijn overgeheveld.
7.2 Werkplek
Dit betreft de budgetoverheveling in verband met de ondersteuning van de organisatie op het gebied van bedrijfsvoering zoals uitbreiding c.q. optimalisatie van onder andere (digitale) werkplek (omgeving).
7.2 Project Squit
Dit betreft de budgetoverheveling in verband met de implementatie van de nieuwe omgevingswet.
7.2 Bidbook
Dit betreft de ingebrachte dekkingen uit diverse overgehevelde budgetten van het sociaal domein ten gunste van het bidbook (organisatiebrede organisatieontwikkeling). De dekkingen zijn specifiek bedoeld voor de uitvoering van het verbeterplan sociaal domein.
8.1 Stimuleringsfonds
Dit bedrag bestaat uit de budgetoverheveling van 2021 naar 2022, de bijdrage voor de regiodeal en een tweetal bijdrages voor kleine projecten.
8.1 Werkbudget accommodaties
Deze bedragen bestaan uit een toevoeging en onttrekking van de reserve integraal accommodatiebeleid. Komende jaren zal alleen het benodigde saldo nog worden toegevoegd of onttrokken.
8.1 Dekking Coalitieprogramma invulling begrotingssaldo investeringskader
Bij de vaststelling van het investeringskader van het coalitieakkoord “Krachtig Horst aan de Maas, gezonde blik op de toekomst, is besloten om de aanwending van de algemene reserve in de jaren 2019 en 2020 (deels) terug te storten in de jaren 2021 en 2022.
8.1 Bidbook
Dit betreft de dekking voor de incidentele lasten in het bidbook 2022 uit de inzet van het gedeeltelijke rekeningresultaat 2021.
8.2 Voorziening dubieuze debiteuren
In verband met de coronapandemie is in 2020 € 161.000 extra in de voorziening dubieuze debiteuren gestort. De verwachting was dat als gevolg van de pandemie er veel bedrijven failliet zouden gaan. Tot op heden zijn er nog weinig tot geen faillissementen die rechtstreeks het gevolg zijn van de pandemie. Deze extra storting is daarom teruggedraaid.