7. Bestuur, organisatie en samenwerking

Wat heeft het gekost

.

.

Primaire Begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Wat heeft het gekost in 2022

Lasten

7.1

Bestuur

-2.829

-2.783

-2.843

7.2

Overhead

-14.669

-21.267

-19.253

Totaal

Lasten

-17.497

-24.050

-22.096

Baten

7.1

Bestuur

4

4

1.027

7.2

Overhead

1.147

3.527

4.174

Totaal

Baten

1.152

3.531

5.201

.

.

Primaire Begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Wat heeft het gekost in 2022

Storting in de reserves

-350

-597

-597

Onttrekking van de reserves

439

2.100

1.716

Resultaat

-16.257

-19.016

-15.775

Analyse verschillen

Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)

.

Begroting
na wijziging 2022

Realisatie
2022

Verschil

Onderverdeling beleidsvelden:

7.1

Bestuur

-2.756

-1.792

964

7.2

Overhead

-16.260

-13.982

2.278

Resultaat

-19.016

-15.774

3.242

een positief bedrag is een voordeel  
een negatief bedrag is een nadeel

Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.

7.1 Bestuur € 964.000 voordeel

Pensioenvoorziening (voormalig) bestuur) € 1.024.000 voordeel
De gemeente Horst aan de Maas is verantwoordelijk voor de pensioenen van (voormalig) wethouders. Hiertoe bouwden we een voorziening op die jaarlijks wordt getoetst op toereikendheid. De opbouw vindt plaats door inleg van pensioenpremie en wettelijke rekenrente. Voor het jaar 2023 stijgt de wettelijke rekenrente met 2,026% tot 2,472%. Daarnaast vindt er in 2023 een stijging plaats van de lonen op basis van cao-afspraken alsook een verhoging van de pensioenen. Dit laatste met een percentage van 11,96%. Deze rentestijging zorgt ondanks de indexatie van de loonkosten en de pensioenen voor genoemd positieve resultaat.

Ondermijning € 74.000 voordeel
De functie Bibob-coördinator betalen we structureel uit het budget ondermijning. Die functie is nieuw en in 2022 pas in het vierde kwartaal ingevuld. Daarnaast ook lagere kosten als gevolg van corona, minder acties en minder Damocles zaken als verwacht.

Raad € 62.000 nadeel
Voor een onderbouwing van het verschil wordt verwezen naar bijlage 2, Griffierekening.

College B&W € 50.000 nadeel
Er heeft intern en extern onderzoek plaatsgevonden naar een tweetal integriteitsmeldingen. We verwijzen naar paragraaf bedrijfsvoering kopje Fraude/integriteit.

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

7.2 Overhead € 2.278.000 voordeel

Personeelsbudget € 480.000 voordeel
In 2022 hebben we extra financiële middelen ontvangen van de rijksoverheid voor taken op het gebied van corona en de opvang van Oekraïners en asielzoekers. De uitvoering van deze taken heeft veelal plaatsgevonden binnen de huidige formatie. Dit heeft geleid tot dit positieve saldo. Bij de saldo-overheveling stellen wij voor dit bedrag in 2023 te gebruiken om de hierdoor opgelopen achterstanden in werkzaamheden, weg te werken. We stellen voor dit budget over te hevelen.

Bidbook € 642.000 voordeel
In 2022 is vanuit het visietraject uit 2021 gestart met de organisatieontwikkeling. Onderdeel van deze organisatieontwikkeling is de dienstverlening structureel op orde te krijgen. Het aantrekken van het personeel hiervoor is in 2022 enigszins langzamer verlopen dan in eerst instantie gedacht was. Hierdoor zijn er minder uitgaven gedaan dan begroot. Ook de incidentele budgetten zijn niet volledig aangewend in 2022. In het raadsvoorstel bij de jaarrekening wordt voorgesteld de in 2022 niet benutte middelen á € 642.000 wel in 2023 en volgende jaren beschikbaar te houden voor de organisatieontwikkeling. Dit doen we door ze in een reserve ‘bidbook organisatieontwikkeling’ te storten.  

Ontwikkelbudget, dekking verkoop voormalige gemeentehuizen € 500.000 voordeel
De verkoopopbrengst van de voormalige gemeentehuizen Grubbenvorst en Broekhuizenvorst is gestort in de algemene reserve vrij aanwendbaar en is gelabeld aan de organisatie ontwikkeling conform raadsvoorstel in de begroting 2014. Dit budget heeft betrekking op de aanpassing van het gemeentehuis. Dit project heeft stilgelegen (op enkele onderzoeken na) in verband met aangenomen motie gemeenteraad november 2021. In 2023 wordt doorstart verwacht. Het budget is in 2022 voor het eerst in de realisatie volledig beschikbaar gesteld (echter geen uitgaven), waardoor er in 2022 een positief resultaat zichtbaar wordt. We stellen voor dit budget over te hevelen.

Ontwikkelbudget € 150.000 voordeel
Ontwikkelbudget is in verleden beschikbaar gesteld voor het door ontwikkelen digitale werkprocessen, regionale samenwerking en maatwerktrajecten personeel. Onder het resterende bedrag liggen een aantal afspraken waardoor het budget in 2023 volledig aangewend zal worden. We stellen voor dit budget over te hevelen.

Werkplekkosten € 82.000 voordeel
De organisatie groeit vanwege de toenemende taken en het ambitieniveau. Inherent hieraan is dat de ondersteuning en facilitering vanuit het cluster Bedrijfsvoering ook groeit. In 2022 is van dit budget dat gevuld wordt bij het aantrekken van personeel  € 82.000 minder aangewend dan begroot. We stellen voor dit budget over te hevelen.

Automatiseringsbudget nieuwe omgevingswet € 80.000 voordeel
Het automatiseringsbudget voor de nieuwe omgevingswet (Squit) is in de tijd vooruit geschoven. Dit heeft in 2022 geleid tot +/- € 80.000 aan lagere kosten dan begroot. We stellen voor dit budget over te hevelen.

Overige verschillen € 330.000 voordeel
Het overige verschil van ongeveer € 333.000 wordt door diverse kleinere afwijkingen op verschillende overheadposten veroorzaakt. Denk hierbij aan in werkelijkheid lager uitgevallen communicatie-, archiefbeheer-, drukwerk- en inventariskosten.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 17:05:48 met de export van 05/24/2023 11:14:42