. | . | Primaire Begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Wat heeft het gekost in 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
4.1 | Zorg | -26.590 | -27.403 | -24.735 |
4.2 | Werk en inkomen | -15.292 | -16.535 | -14.870 |
4.3 | Arbeidsmigranten | -210 | -594 | -111 |
4.4 | Nieuwkomers | -563 | -23 | -63 |
4.5 | Gezondste regio 2025 | -30 | -30 | -4 |
4.6 | Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven | -4.788 | -11.795 | -12.287 |
4.7 | Burgerzaken | -1.200 | -1.281 | -1.273 |
Totaal | Lasten | -48.672 | -57.661 | -53.343 |
Baten | ||||
4.1 | Zorg | 675 | 2.496 | 2.131 |
4.2 | Werk en inkomen | 7.588 | 6.732 | 6.062 |
4.3 | Arbeidsmigranten | 71 | 128 | 47 |
4.4 | Nieuwkomers | 400 | 0 | 29 |
4.6 | Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven | 490 | 6.607 | 9.255 |
4.7 | Burgerzaken | 402 | 402 | 563 |
Totaal | Baten | 9.626 | 16.365 | 18.087 |
. | . | Primaire Begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Wat heeft het gekost in 2022 |
Storting in de reserves | -55 | 900 | -1.109 | |
Onttrekking van de reserves | 284 | 473 | 2.401 | |
Resultaat | -38.817 | -39.922 | -33.965 |
Analyse verschillen
Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)
. | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Onderverdeling beleidsvelden: | ||||
4.1 | Zorg | -23.943 | -21.641 | 2.302 |
4.2 | Werk en inkomen | -9.802 | -8.808 | 994 |
4.3 | Arbeidsmigranten | -60 | 341 | 401 |
4.4 | Nieuwkomers | 27 | 16 | -11 |
4.5 | Gezondste regio 2025 | -30 | -4 | 26 |
4.6 | Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven | -5.237 | -3.147 | 2.090 |
4.7 | Burgerzaken | -877 | -722 | 155 |
Resultaat | -39.922 | -33.965 | 5.957 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht. |
---|
4.1 Zorg € 2.302.000 voordeel
Maatwerkvoorzieningen jeugdzorg € 561.000 voordeel,
Maatwerkvoorzieningen Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) € 526.000 voordeel
Op 1 januari 2022 zijn de nieuwe contracten vanuit het regionale Programma Sturing en Inkoop gestart. Veel nieuwe maatwerkvoorzieningen zijn vanaf dat moment gefinancierd in de vorm van trajecten met een vaste prijs. Aan de voorkant hebben we ingeschat dat de nieuwe contracten zouden leiden tot een (beperkt) financieel voordeel. Dat voordeel lijkt zich nu voor te doen. Bij de ontstane voordelen voor zowel jeugdzorg als ook WMO geldt de kanttekening, dat naast de nieuwe inkoop, deze ook een gevolg zijn van in 2022 door personeelstekorten en hoge werkdruk, ontstane wachtlijsten. Zowel bij onze toegang als ook bij onze zorgaanbieders. De wachtlijsten bij zorgaanbieders zorgen ervoor dat zij niet direct de toegewezen ondersteuning en zorg kunnen leveren en daardoor ook niet direct voor geleverde zorg kosten kunnen declareren. De kosten voor deze inwoners komen later. Er is sprake van uitstel door wachtlijsten. Eind 2022 waren de wachtlijsten bij onze toegang zo goed als weggewerkt.
Ondersteuning inwoners met financiële kwetsbaarheden € 426.000 voordeel
De inzet die we in 2022 zijn gestart met een andere ondersteuning van inwoners met financiële kwetsbaarheid, zetten we in 2023 en verder voort. We zijn gestart met het vormgeven van dienstverlening en ondersteuning gericht op gezond financieel gedrag en voorkomen van langdurige financiële kwetsbaarheid. We veranderen onze dienstverlening zodat we meer mensen eerder kunnen ondersteunen. Door de uitvoering van tijdelijke regelingen zoals de energietoeslag heeft de ontwikkeling hiervan vertraging opgelopen. We stellen daarom voor dit budget over te hevelen zodat we dit kunnen inzetten voor verdere vormgeving en uitwerking. Dit doen we door meer mensen te ondersteunen en daarmee voorkomen dat de financiële kwetsbaarheid van inwoners vergroot.
Jeugdige, kwetsbare eenzame inwoners € 275.000 voordeel
Corona heeft een groter effect gehad op onze kwetsbare inwoners. De extra ondersteuning die we hiervoor hebben ingezet loopt langer door dan de corona maatregelen. Sommige effecten leiden nu pas of nog later tot een ondersteuningsvraag. Daarnaast hebben we met partners afspraken gemaakt dat we samen andere vormen van laagdrempelige ondersteuning ontwikkelen en vormgeven. De ondersteuning is gericht op gezond gedrag van jeugdige, kwetsbare, eenzame inwoners en daarmee het voorkomen van kwetsbaarheid. We verwachten midden 2023 deze uitwerking te kunnen uitrollen. We stellen daarom voor om € 100.000 over te hevelen. Daarbij ligt een nadrukkelijk verband naar de inwoners met financiële kwetsbaarheid omdat het gaat om inwoners die vaak kwetsbaar zijn op meerdere leefgebieden.
Regionale samenwerking beschermd wonen (BW), maatschappelijke opvang (MO) en bemoeizorg en preventie (BP) € 182.000 voordeel
Dit betreft het resterende budget voor het versterken van de sociale basis, waaronder mensen die tussen wal en schip vallen in het kader van de Stabiliteitsaanpak. We hebben in 2022 onder andere een onderzoek naar de sociale basis laten uitvoeren door maatschappelijke partners Rendiz en Zelfregie B.V., om een duidelijk beeld te krijgen van de huidige situatie en waar de behoefte van inwoners ligt. De bevindingen zijn in januari 2023 gepresenteerd. Daar willen we in 2023 op doorbouwen. De Stabiliteitsaanpak is pas in het 4e kwartaal van 2022 van start gegaan. Omdat beide thema’s in lijn zijn met de beweging die we willen maken: van maatwerk naar voorliggend veld en van systeemwereld naar problemen oplossen.
Regionale jeugdzorg € 102.000 voordeel
In 2022 zagen we in de regio Noord-Limburg en ook in Horst aan de Maas een afname van het aantal jeugdigen met een ondertoezichtstelling (OTS = een door de kinderrechter opgelegde maatregel in het gedwongen kader). Hierdoor ontstaat op basis van de (verwachte) afrekening over 2022 een voordeel.
Schuldhulpverlening € 64.000 voordeel
De inkomenspositie van onze inwoners staat onder druk. We hebben te maken met hoge inflatie, mede door de energiecrisis. Dit raakt zowel inwoners als ondernemers. We merken dat steeds meer inwoners moeite hebben met rondkomen. Ook zien we meer ondernemers met complexe financiële problematieken. Ook omdat zij bijvoorbeeld de belastingschuld vanuit de coronaperiode moeten afbetalen, bovenop de forse prijsstijgingen. We verwachten daardoor dat in 2023 meer inwoners financiële ondersteuning en schuldhulpverlening nodig hebben. Om meer inwoners te kunnen helpen optimaliseren we onze processen, dienstverlening en breiden we onze capaciteit uit waar nodig. We stellen daarom voor om dit voordeel over te hevelen.
Rolstoelen en hulpmiddelen WMO € 64.000 voordeel
Dit voordeel is een gevolg van minder vraag naar hulpmiddelen en rolstoelen. In 2022 zijn we gestart met het inzetten van collectieve voorzieningen (bijv. tilliften en douchestoelen) bij instellingen. We zetten in op eigen kracht - welke mogelijkheden heeft de inwoner zelf. Daarnaast zien we dat het tweedehands aanbod voor rolstoelen en hulpmiddelen toeneemt en daarmee toegankelijk wordt voor onze inwoners. Ook was er in 2022 nog sprake van corona en de daarbij horende maatregelen. Binnen de gebiedsteams was hierdoor sprake van een beperktere inzetbaarheid waardoor de wachtlijsten bij de Wmo fors opliepen. Hierdoor zouden inwoners ook eerder de keuze gemaakt kunnen hebben om hulpmiddelen zelf aan te schaffen. Begin 2023 zijn de wachtlijsten korter geworden en is de formatie op volle sterkte.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
4.2 Werk en inkomen € 994.000 voordeel
Energietoeslag € 321.000 voordeel
In 2022 heeft het kabinet besloten om huishoudens met een laag inkomen een tegemoetkoming te verstrekken voor de gestegen energieprijzen. De toekenning is een bevoegdheid van gemeenten. Vanuit het rijk hebben we een bijdrage ontvangen voor uitvoering en uitgifte. Via de mei- en septembercirculaire € 2.024.000. Aan uitvoering en uitgifte is hiervan € 1.703.000 besteed in 2022 waarna er € 321.000 resteert. In 2023 hebben huishoudens met een laag inkomen opnieuw recht op een energietoeslag van € 1.300. In de december circulaire 2022 van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is hiervoor aanvullend € 748.000 beschikbaar gesteld. Zoals ook aangegeven in de RIB bij de december circulaire 2022 wordt voorgesteld om dit aanvullende bedrag over te hevelen. Zie ook beleidsveld 8.2 Algemene dekkingsmiddelen.
Participatiewet (WWB, IOAW, IOAZ en LKS) € 239.000 voordeel
Dit voordeel bestaat uit € 144.000 vanuit de WWB en € 76.000 vanuit de loonkostensubsidies. Ondanks de bijstelling van het WWB-budgetten in de 2e bijstelling 2022, zien we dat de we uiteindelijk toch minder uitkeringen hebben gerealiseerd in 2022 dan verwacht. De arbeidsmarkt kent een ongekende krapte. We hebben sterker ingezet op het goede gesprek voeren met een inwoner aan de voorkant. Dit resulteert in een lagere instroom omdat we aan de voorkant al kunnen doorgeleiden naar werk. Het voordeel vanuit de loonkostensubsidies bedraagt € 76.000. Ten opzichte van 2021 zien we een toename van de loonkostensubsidies van € 399.000 naar € 474.000. Door de toename van de kosten hebben we het budget in 2022 verhoogd naar 550.000. Hoewel er budget resteert ultimo 2022, achten we de kans groot dit voor de jaren 2023 en volgende hard nodig te hebben. Het aantal jongeren met een beperking die een beroep doen op ondersteuning richting werk stijgt namelijk.
Participatie trajectkosten € 123.000 voordeel
Horst heeft landelijk en regionaal gezien veel uitkeringsgerechtigden die uitstromen naar werk. Echter de wereld om ons heen verandert en ook het klantenbestand bij W&I is veranderd. Een nauwe focus op alleen uitstroom is niet meer toereikend omdat we hebben gezien dat de financiële kwetsbaarheid groot is. Twee opgaven vanuit het collegeprogramma vragen een andere inrichting van de uitvoering. Nl. een sterke sociale basis - gezond leven en wonen voor Jong en oud - meedoen en Vitale Kernen - een positieve leefomgeving waar iedereen gezond, veilig en kansrijk kan leven - sociale cohesie. De nieuwe focus heeft invloed op de manier van werken. We zijn al begonnen met 'dichter bij de inwoner' door het spreekuur in Onze Loods en minder rechtmatigheid onderzoeken. We gebruiken het komende jaar om meer inwoners te laten meedoen. We stellen daarom voor om € 90.000 over te hevelen. We voeren de andere manier van werken verder in. Ondertussen blijven we bestaande zorgvragen ondersteunen.
Subsidies armoede- en schuldenbeleid € 90.000 voordeel
Door vaststelling van de budgetsubsidies jeugdfondsen 2021 hebben we ca. € 87.000 terugontvangen. Voorgesteld wordt om dit bedrag over te hevelen om het te kunnen inzetten voor de reparatie van de indexering budgetsubsidies in het jaar 2023. Met ingang van 2024 indexeren we met de meest actuele indexcijfers (op basis van de mei-circulaire 2023 algemene uitkering uit het gemeentefonds. Dit nemen we mee in de kadernota 2023 en begroting 2024-2027.
Sociale werkvoorziening € 90.000 voordeel
Dit voordeel is grotendeels een gevolg van een aanvullende afrekening van de gemeentelijke bijdrage aan de NLW Groep over 2020 van € 118.000. Op grond van gemaakte afspraken omtrent resultaatbestemming innen het Schap.
Bijstand voor zelfstandigen (Bbz) € 74.000 voordeel
In 2022 hebben we een aantal gesprekken gevoerd met ondernemers rondom hun inkomen. Dit heeft niet geresulteerd in een directe Bbz aanvraag omdat we deze ondernemers vóór de formele Bbz aanvraag hebben kunnen helpen met hun hulpvraag.
Bijzondere (leen-)bijstand € 44.000 voordeel
Ca. € 20.000 is een gevolg van lagere reiskostenvergoedingen in 2022. Dit komt omdat de reisafstand korter is geworden door de komst van Onze Loods. De rest is een gevolg van het terugvorderen van ten onrechte verstrekte uitkeringen (verhaal) bijzondere (leen-)bijstand.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.
4.3 Arbeidsmigranten € 401.000 voordeel
Arbeidsmigranten € 401.000 voordeel
Op 18 november 2022 is uw raad meegenomen in het programma arbeidsmigranten en de opgave waar wij voor staan. Om aan deze opgave uitvoering te geven, stellen we voor om dit voordeel over te hevelen om te kunnen inzetten voor capaciteit en ICT.
4.6 Inwonerparticipatie/inwonerinitiatieven € 2.089.000 voordeel
Opvang vluchtelingen Oekraïne € 1.551.000 voordeel
De normvergoeding die we van het Rijk ontvangen voor de opvang van ontheemden is hoger dan de kosten die we hebben gemaakt.
Transformatiebudget € 217.000 voordeel
Het Transformatiebudget wordt ingezet om uitvoering te kunnen geven aan de verdere transformatie binnen het Sociaal Domein. Doelstelling is de zorg aan onze inwoners op WMO en Jeugdzorg kwalitatief, beschikbaar en betaalbaar te houden. We stellen voor om € 100.000 over te hevelen.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning algemene voorzieningen € 144.000 voordeel
Het budgetdeel van project Westenwind is in 2022 niet volledig benut. Voorgesteld wordt om het restant voor dit project ad € 53.000 over te hevelen omdat het nog doorloopt in 2023. In verband met de vaststelling van de exploitatiesubsidies over 2021 hebben we ca. € 38.000 terugontvangen. Het restant ad € 53.000 heeft betrekking op ontwikkelingsruimte voor (nieuwe) initiatieven welke niet is benut in 2022.
Huisvesting statushouders € 137.000 voordeel
In 2021 zijn we gestart met de uitwerking van de huisvesting van de statushouders om aan de taakstelling die het Rijk ons oplegt te voldoen. Een aantal kosten is gemaakt, maar de opgave loopt nog steeds en we zijn druk bezig om ervoor te zorgen dat we de taakstelling te halen. Daarom stellen we voor om het resterende budget over te hevelen.
Nieuwe wet Inburgering € 84.000 nadeel
In het kader van inburgering hebben we € 84.000 meer uitgegeven dan we kunnen verantwoorden onder de nieuwe Wet Inburgering. Dat heeft voor een groot deel te maken met de kosten die we hebben gemaakt voor maatschappelijke begeleiding van statushouders. Hiervoor hebben we in 2022 ruim € 92.000 betaald, maar ongeveer ca. € 76.000 niet kunnen verantwoorden onder de nieuwe Wet Inburgering, omdat deze begeleiding betrekking had op statushouders die onder de ‘oude’ Wet Inburgering vallen. Hier staat tegenover dat we voor de maatschappelijke begeleiding van deze doelgroep in de septembercirculaire algemene uitkering uit het gemeentefonds van 2022 € 69.000 hebben ontvangen. De resterende € 15.000 die we meer hebben uitgegeven bestaan uit indirecte kosten van de nieuwe Wet Inburgering, zoals kosten voor de regionale werkgroep die de nieuwe Wet Inburgering in de regio heeft voorbereid en regionale trainingsbijeenkomsten voor consulenten, kosten die we hebben gemaakt voor accommodatie en aanschaf van materialen en kosten voor juridische ondersteuning van statushouders.
Kinderopvang € 72.000 voordeel
Dit voordeel is grotendeels een gevolg van de opbouw van de voorzieningen voor jonge kinderen in onze gemeente. Wanneer kinderen twee jaar oud worden, kunnen ze gebruik maken van het PeuterPlusProgramma. Vanaf vier-jarige leeftijd kunnen kinderen terecht in het basisonderwijs. Het is vooraf lastig in te schatten hoeveel kinderen aanspraak doen op SMI. Hierdoor kunnen de uiteindelijke kosten variëren. Door specifieke aanvragen met grote declaraties (in totaal ca. € 54.000 in 2021), werd er extra budget beschikbaar gesteld in 2022. Er is in 2022 echter geen aanspraak gedaan op deze voorzieningen, onder andere omdat de betreffende kinderen de vier-jarige leeftijd bereikten in 2021.
Exploitatie gemeenschapshuizen € 40.000 voordeel
Door corona en het sluiten van gemeenschapshuizen hebben wij in 2021 lagere kosten op de eindafrekening van gas gerealiseerd wat administratief een voordeel oplevert in 2022.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten
4.7 Burgerzaken € 155.000 voordeel
Leges reisdocumenten € 48.000 voordeel
Er zijn in 2022 aanzienlijk meer reisdocumenten aangevraagd dan geraamd. Onze inwoners zijn vorig jaar weer volop op reis gegaan. Dit kan een oorzaak zijn van het hoge aantal aanvragen. Ook speelt de Brexit een rol. Inwoners kunnen nu alleen met een Paspoort naar Groot-Brittannië reizen. Voorheen was een Identiteitskaart voldoende.
Inschrijven nieuwe buren € 29.000 voordeel
Het budget inschrijven nieuwe buren is in 2022 eenmalig verhoogd om extra kosten, die gemaakt worden voor de registratie van arbeidsmigranten, te bekostigen. Het is ons in 2022 echter niet gelukt om tijdelijke inhuur in te schakelen door krapte op de arbeidsmarkt. Gevolg hiervan is dat we noodgedwongen reguliere werkzaamheden hebben moeten doorschuiven waardoor we een extra achterstand hebben opgelopen. Inmiddels is het ons gelukt om de extra inhuur te realiseren per 1 februari 2023. Om deze inhuur te bekostigen stellen we voor om overheveling van dit budget.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten