3. Duurzaamheid: klimaatambities, energietransitie, circulariteit

Wat heeft het gekost

.

.

Primaire Begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Wat heeft het gekost in 2022

Lasten

3.1

Afvalverwijdering

-6.896

-6.366

-4.662

3.2

Riolering, waterkering en afwatering

-4.179

-4.878

-3.848

3.3

Milieu en duurzaamheid

-1.384

-2.200

-1.400

Totaal

Lasten

-12.459

-13.444

-9.910

Baten

3.1

Afvalverwijdering

7.791

7.254

5.326

3.2

Riolering, waterkering en afwatering

5.003

5.702

5.262

3.3

Milieu en duurzaamheid

33

46

54

Totaal

Baten

12.827

13.002

10.642

.

.

Primaire Begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Wat heeft het gekost in 2022

Storting in de reserves

-337

-337

-337

Onttrekking van de reserves

735

1.136

621

Resultaat

766

357

1.017

Analyse verschillen

Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)

.

Begroting
na wijziging 2022

Realisatie
2022

Verschil

Onderverdeling beleidsvelden:

3.1

Afvalverwijdering

962

725

-237

3.2

Riolering, waterkering en afwatering

827

1.414

587

3.3

Milieu en duurzaamheid

-1.432

-1.121

311

Resultaat

357

1.018

661

een positief bedrag is een voordeel  
een negatief bedrag is een nadeel

Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht.

3.1 Afvalverwijdering € 237.000 nadeel

De kosten van afval in combinatie met de baten afvalstoffenheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de afvalstoffenheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie.
Door lagere werkelijke uitgaven aan tractie afval in 2022 wordt er geen € 962.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar € 725.000.                                                                                                        

3.2 Riolering, waterkering en afwatering € 587.000 voordeel

De kosten van riolering in combinatie met de baten rioolheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en de overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de rioolheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie.

Doordat de werkelijke uitgaven en investeringen in 2022 hoger waren dan begroot wordt er geen € 827.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar ) € 1.414.000.
3.3 Milieu en duurzaamheid € 311.000 voordeel

Vergunningverlening Wet Milieubeheer € 216.000 voordeel
Dit wordt veroorzaakt door een restantbudget voor de uitvoering van IPPC-controles (Integrated Pollution and Prevention Control) van € 195.000 en een restantbudget van € 21.000 voor externe advieskosten. De controles voor de uitvoering van IPPC krijgen hun vervolg in 2023.
Voor de voortgang van de controles in 2023 en om de werkdruk bij de milieuspecialisten beheersbaar te houden stellen we voor dit budget over te hevelen.

Maatregelen hittestress € 34.000 voordeel

De geplande aanplant van bomen is doorgeschoven naar 2023. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 34.000. Wij stellen voor dit budget over te hevelen.

Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) € 27.000 voordeel
Door de terugbetaling afrekening Regionale Uitvoeringsdienst over het jaar 2021 in 2022 is er een voordeel van € 27.000.  

Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2023 17:05:48 met de export van 05/24/2023 11:14:42