. | . | Primaire Begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Wat heeft het gekost in 2022 |
---|---|---|---|---|
Lasten | ||||
3.1 | Afvalverwijdering | -6.896 | -6.366 | -4.662 |
3.2 | Riolering, waterkering en afwatering | -4.179 | -4.878 | -3.848 |
3.3 | Milieu en duurzaamheid | -1.384 | -2.200 | -1.400 |
Totaal | Lasten | -12.459 | -13.444 | -9.910 |
Baten | ||||
3.1 | Afvalverwijdering | 7.791 | 7.254 | 5.326 |
3.2 | Riolering, waterkering en afwatering | 5.003 | 5.702 | 5.262 |
3.3 | Milieu en duurzaamheid | 33 | 46 | 54 |
Totaal | Baten | 12.827 | 13.002 | 10.642 |
. | . | Primaire Begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Wat heeft het gekost in 2022 |
Storting in de reserves | -337 | -337 | -337 | |
Onttrekking van de reserves | 735 | 1.136 | 621 | |
Resultaat | 766 | 357 | 1.017 |
Analyse verschillen
Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)
. | Begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|---|
Onderverdeling beleidsvelden: | ||||
3.1 | Afvalverwijdering | 962 | 725 | -237 |
3.2 | Riolering, waterkering en afwatering | 827 | 1.414 | 587 |
3.3 | Milieu en duurzaamheid | -1.432 | -1.121 | 311 |
Resultaat | 357 | 1.018 | 661 |
een positief bedrag is een voordeel
een negatief bedrag is een nadeel
Verschillen groter dan € 50.000 op beleidsveldniveau worden toegelicht. |
---|
3.1 Afvalverwijdering € 237.000 nadeel
De kosten van afval in combinatie met de baten afvalstoffenheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de afvalstoffenheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie.
Door lagere werkelijke uitgaven aan tractie afval in 2022 wordt er geen € 962.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar € 725.000.
3.2 Riolering, waterkering en afwatering € 587.000 voordeel
De kosten van riolering in combinatie met de baten rioolheffing zijn binnen de exploitatie per saldo budgettair neutraal, een zogenaamd gesloten systeem.
De btw en de overhead mogen worden doorberekend in de (kostendekkende) tarieven van de rioolheffing. Voor de btw is dit toegestaan omdat gemeenten voor de (compensabele) btw gekort worden via de algemene uitkering in het gemeentefonds.
Begrotingstechnisch is de btw een opbrengst die uit de voorziening onttrokken wordt en als opbrengst wordt verantwoord in de exploitatie.
Doordat de werkelijke uitgaven en investeringen in 2022 hoger waren dan begroot wordt er geen € 827.000 aan btw onttrokken uit de voorziening maar ) € 1.414.000.
3.3 Milieu en duurzaamheid € 311.000 voordeel
Vergunningverlening Wet Milieubeheer € 216.000 voordeel
Dit wordt veroorzaakt door een restantbudget voor de uitvoering van IPPC-controles (Integrated Pollution and Prevention Control) van € 195.000 en een restantbudget van € 21.000 voor externe advieskosten. De controles voor de uitvoering van IPPC krijgen hun vervolg in 2023.
Voor de voortgang van de controles in 2023 en om de werkdruk bij de milieuspecialisten beheersbaar te houden stellen we voor dit budget over te hevelen.
Maatregelen hittestress € 34.000 voordeel
De geplande aanplant van bomen is doorgeschoven naar 2023. Hierdoor ontstaat er een voordeel van € 34.000. Wij stellen voor dit budget over te hevelen.
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) € 27.000 voordeel
Door de terugbetaling afrekening Regionale Uitvoeringsdienst over het jaar 2021 in 2022 is er een voordeel van € 27.000.
Het restantverschil bestaat uit een aantal kleinere posten.