Wat hebben we gedaan?
Ondanks de nodige uitdagingen hebben we het afgelopen jaar minder uitkeringen verstrekt. 2022 stond in het teken van het verder bouwen en optimaliseren van onze dienstverlening. Om maatwerk op een goede manier toe te kunnen passen is een gezamenlijke leidraad nodig. Daarom hebben we ingezet op het bekwamen van onze professionals met kerncompetenties via de ‘Stabiliteitsaanpak’, als praktisch denk- en doekader. Dit houdt in dat we in de volle breedte naar de situatie kijken; naar de inwoner zelf én naar zijn of haar leefomgeving, maar ook naar de historie die aan de huidige situatie vooraf is gegaan. Door onze participatie in het Regionale Werkgeverservicepunt (WSP) en in het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) zorgden we er voor dat nieuwe werkzoekenden niet lang werkeloos zijn en hielpen we bijvoorbeeld zzp-ers die stopten met hun werkzaamheden vanwege de crisis naar een nieuwe reguliere baan. Jongeren boden wij via praktijkleren de mogelijkheid om naast werken ook een deelcertificaat te behalen zodat verdere kwalificatie middels een vervolgleiding aantrekkelijk blijft. Het afgelopen jaar is er een oorlog begonnen in het Europese continent. Daardoor hebben we op dit moment te maken met een energie- en koopkrachtcrisis. Om mensen die daarmee kampen te helpen hebben we een regeling energietoeslag uitgevoerd. De bijzondere bijstand is verruimd zodat we huishoudens onder de inkomensgrens van 120% tegemoet konden komen in de energierekening. In 2022 hebben we veel tijd en energie gestoken om inwoners met acute geldzorgen te ondersteunen. Desondanks hebben we een begin gemaakt met een breder plan om te kunnen voor inwoners met kwetsbare financiële situatie. |
---|
Wat hebben we bereikt?
Omschrijving kritieke prestatie indicator | Norm | Soort | Huidige waarde |
---|---|---|---|
Onze inwoners participeren in de samenleving naar vermogen en behoefte. | |||
In 2022 stromen 75 personen uit naar werk en daarmee stijgt de uitstroom naar werk met 15%. | 15,00 | % | 17,00 |
In 2022 is 25% van ons uitkeringsbestand actief in deeltijdarbeid. | 25,00 | % | 25,00 |
In 2022 is 40% van ons uitkeringsbestand sociaal actief. | 40,00 | % | 60,00 |
In 2022 is 85% van ons klantenbestand actief en werkt op zijn of haar manier aan re-integratie. | 85,00 | % | 85,00 |
In 2022 neemt het aantal jongeren tot en met 27 jaar in een uitkering af met 30%. | 30,00 | % | 20,00 |
In 2022 bemiddelen we 20 mensen met een arbeidsbeperking naar een betaalde baan (met loonkostensubsidie). | 20,00 | Aantal | 20,00 |
De gemiddelde uitkeringslast per uitkeringsgerechtigde is in 2022 met 10% gedaald ten opzichte van 2017. | 10,00 | % | 12,00 |